Telia säljer nätverkskapacitet till NEXION i USA

Telia International Carriers (Telia IC) globala Vikingnät möjliggör nu högkvalitativa digitala livesändningar mellan USA och Japan, genom ett avtal där Telia säljer nätverkskapacitet och samlokaliseringstjänster i USA till Marubeni Group´s NEXION Corporation.
Enligt kontraktet, som är värt ca SEK 40 miljoner, ska Telia IC förse NEXION med 622mbps kapacitet på det globala Vikingnätet, som möjliggör för NEXION att erbjuda digital videoöverföring live mellan USA och Tokyo, Japan. I avtalet ingår också samlokaliseringstjänster i Telias förstklassiga samlokaliseringslokaler i USA. - Vi är extremt nöjda med att NEXION har valt vårt Vikingnät för att tillgodose sina kunders kapacitetsbehov i Nordamerika, säger Erik Heilborn, VD Telia International Carrier. Vårt globala fibernät är särskilt anpassat för den här typen av tjänster och vi ser mycket positivt på den framtida utvecklingen av nya och kapacitetskrävande applikationer. NEXION erbjuder globala videoöverföringstjänster som möjliggör livesändningar av stora sportevent som exempelvis Olympiska Spelen, baseball, tennisturneringar eller friidrott. - Vi letade efter ett nätverk med den flexibilitet och innovativa teknologi som våra kunder kräver, säger Kazuhiro Owaki, President, NEXION. Vikingnätets enorma kapacitet och flexiblititet tillsammans med Telias finansiella stabilitet gjorde Telia International Carrier till ett naturligt val. Den nordamerikanska delen av Telias Vikingnät erbjuder NEXIONs kunder ett konstant uppgraderbart nätverk som garanterar att NEXON kan möta kundernas behov av IP konnektivitet, kapacitet, voice och andra bandbreddsintensiva applikationer. Om Telia International Carrier Telias helägda dotterbolag Telia International Carrier erbjuder tjänster inom IP, kapacitet, telefoni, samlokaliseringsstationer och infrastruktur till det snabbt växande kundsegmentet för internationella grossistaffärer. Företaget är idag en av Europas ledande carriers för transatlantisk IP-trafik till USA. Telias multifibernät Vikingnätet erbjuder högkapacitetsförbindelser och konnektivitet världen runt. Nätet är en stor satsning där Telia International Carrier täcker Skandinavien, Europa och USA. Nätet täcker cirka 40 000 förbindelsekilometer genom hela Europa och USA, med 50 städer och 120 platser för kunden att ansluta sig.