Telia och TV4 samarbetar om spel på nätet

Telias Games onDemand kan nu beställas på TV4s hemsida, en av landets mest besökta enligt analysföretaget Jupiter. Överenskommelsen är ett led i det strategiska samarbetet mellan Telia och TV4, som offentliggjordes i mitten av maj med syfte att utveckla de bägge företagens digitala medier.
Telias Games onDemand, som hittills har funnits på Telias portal comhem.se, kan nu också nås av de som surfar in på TV4.se. För Telia innebär överenskommelsen att Games onDemand exponeras för ytterligare drygt en och en halv miljon unika besökare förutom de närmare 950 000 som comhem.se har (Källa:Jupiter MMXIs rapport). För TV4 handlar det om att kunna erbjuda sina spelkunder riktiga pc-spel över bredband. Med Games onDemand kan bredbandskunderna snabbt och bekvämt välja bland drygt sjuttio av marknadens mest omtalade PC-spel. För 29, 39 eller 49 kronor per spel spelar man tre dygn. Man kan också beställa ett månadspaket med tre spel för 199 kronor. I VM-tider kan man arrangera sin egen turnering med fotbollsspelet Fifa 2001 eller om man tröttnar på fotbollen pröva Disneys senaste spel Peter Pan. Av en undersökning, utförd av Gallup på Telias uppdrag tidigare i år, framgick att hela 56 procent av landets hushåll med bredbandsanslutning spelar online över Internet. Närmare 30 procent av hushållen uppgav också att man spelade mycket mer online sedan man skaffat bredband. Under maj hade spel.tv4.se 744 000 unika besökare. För hela tv4.se var motsvarande siffra 1 600 000 unika besökare (Källa: Red Measure).