Telia presenterar ny mobil växellösning

Telia breddar nu produktportföljen för små och medelstora företag med en ny, helt mobil, växellösning; Mobile Switcher. Ingen fysisk växel krävs på arbetsplatsen eftersom växelfunktionen finns i nätet. De första kunderna kommer använda Mobile Switcher under sommaren.
Tjänsten är utformad för små och medelstora företag med rörliga medarbetare, exempelvis servicepersonal, säljare och budfirmor. Mobile Switcher är geografiskt oberoende och kräver inga underhållskostnader. Andra fördelar är ökad flexibilitet då medarbetarna kan nås oberoende av var de befinner sig. - En växellösning byggd på mobilitet kräver ett nät med ytterst god täckning och kvalitet. Detta tillsammans med ett ökat intresse för helt mobila arbetsplatser tror jag kommer att göra vårt erbjudande konkurrenskraftigt, säger Mats Salomonsson, tf chef Telia Mobile Sverige. Den enda utrustning företagen behöver är mobiltelefoner till de anställda och en vanlig PC, där telefonistprogramvaran installeras. Bland de första kunderna finns konsultföretaget Cyber Com med kontor bland annat i Sundsvall och Umeå, stadsarkitekterna TemaPlan AB i Stockholm, samt MIX, verksamma inom kommersiell radio och användare av lösningen i norra Sverige. Eftersom all kommunikation går via mobilnätet kan även telefonisten arbeta mobilt. I erbjudandet ingår telefoniststöd i form av en programvara som installeras på en vanlig PC, men telefonisten kan även lämna datorn och koppla samtalen med hjälp av mobiltelefonen. Det mobila telefoniststödet passar bäst för små och medelstora företag (upp till 50 anställda). Under hösten kommer fler varianter av telefoniststöd att erbjudas och målgruppen kommer då att breddas.