Telia säkrar trafiken för KPN: s kunder i Skandinavien

Telia International Carrier säkrar efter ett snabbt ingripande trafiken för KPN:s kunder i Skandinavien. Avtalet berör telefoni- och datatrafik för multinationella företag i hela regionen. I förra veckan kontaktade KPN Telia IC med en förfrågan, avtal skrevs och inom två dagar levererades kapaciteten.
- Det är nu det händer, säger Telia IC:s vd Erik Heilborn. Marknaden har kommit in i sin mest kritiska och avgörande fas, och det är ett faktum att Telia IC står starkt och kan erbjuda den nödvändiga och efterfrågade kvaliteten. KPN:s kunder i Skandinavien är stora multinationella företag - banker, konsultfirmor - alla med utbredd datatrafik över Atlanten och telefoni i Sverige, Norge och Danmark. Med tanke på den allmänna utvecklingen inom KPNQwest fanns en oro för kundernas trafik. Den oron är nu borta och trafiken säkrad. - Att KPN faktiskt vände sig till Telia IC är viktigt för oss, säger Erik Heilborn. Vi är också nöjda med att ha kunnat hantera frågan så snabbt att kundernas trafik aldrig bröt samman. Fakta: Den telefoni- och datatrafik som Telia IC nu säkrar i Skandinavien berör ett flertal STM-1, som skickar telefoni- och datatrafik över Atlanten samt telefoni inom Skandinavien.