Telia fortsätter samarbetet med TV4 kring Position X

Telia fortsätter det strategiska samarbetet som tidigare inletts med TV4, med aktiviteter kring det nya programmet Position X. Position Xtra är exklusiva direktsändningar som kommer visas på comhem.se och Mediteve så att tittarna kan följa jakten både på webben och på tv. Telias mobila positioneringstjänst kommer att lokalisera programmets rymmare och spanare.
Programmet startar 16 augusti och leds av Martin Timell. Programidén går ut på att spanare jagar rymmare genom Sverige. Efter ordinarie programtid kommer exklusiva program, Position Xtra, att visas på webben via comhem.se, på tv via Mediteve samt även på tv4.se. Det blir en direktsänd extra halvtimme direkt från Studio 1 i Stockholm. Position Xtras programledare Paul Tilly kommer visa klipp som inte tidigare visats i tv samt intervjuer med alla medverkande i programmet. Tittarna kommer, som alltid på Mediteve, att via sms kunna diskutera med varandra och ställa frågor till rymmarna, spanarna och Martin Timell. Sändningarna på comhem.se startar den 20 augusti. - Det är roligt att vi nu kan köra igång samarbetet kring programmet Position X. Våra kunder kommer nu att få exklusivt programinnehåll både via webben och tv. Det här är bara början på vad vi kommer erbjuda inom underhållning framöver, säger Indra Åsander, chef för Telia affärsområde Internet Services. Fakta om mobil positionering: Telia erbjuder idag ett flertal mobila positioneringstjänster. Tjänst-erna kan användas var du än är, bara du har mobilen med dig. Bland Telias positionerings-tjänster finns FriendFinder, som hjälper användaren att hitta sina vänner, och Gula Sidorna Nära dig, som gör att användaren t ex kan hitta den närmaste bensinstationen eller livs-medels-affären. Positioneringstjänsterna går ut på att mobilnätet känner av var en mobiltelefon befinner sig. Tjänsterna tar reda på vilken basstation som GSM-telefonen är uppkopplad mot eller har bäst radiokontakt med. Avståndet från basstationen till GSM-telefonen mäts och med hjälp av den informationen kan man utifrån kunskap om basstationernas placering ungefärligt räkna ut inom vilket område mobilen finns. Storleken och formen på detta område kommer att bero på hur GSM-nätet ser ut just i detta område, t ex hur tätt basstationerna står. För den här typen av GSM-positionering behövs inget nytt SIM-kort eller annan extra utrustning. Alla befintliga GSM-telefoner kan användas och tekniken fungerar så länge det finns basstationer i närheten, även inomhus. Exempel på mobila positioneringstjänster: På samma sätt som deltagarna i Position X letar varandra, kan du använda mobilen till att hitta nyttig information baserat på var du är. Tjänsterna fungerar för alla som har Telia-abonnemang genom att nätet känner av var din mobil befinner sig.  Hitta rätt väg. Trött på att leta vägen till hotellet när du kommer till en ny stad? Skriv ett SMS där du anger den adress du åker ifrån och den du vill hitta till (exempel: "Från Skolgatan 7 till Bergsvägen 24") och skicka meddelandet till 4410. Inom kort får du tillbaka svar med avståndet mellan platserna och en vägbeskrivning. Tjänsten heter Rätt Väg Nära Dig.  Hitta närmaste bensinstation eller apotek. Skriv ett SMS med något av sökorden, till exempel "bank", och skicka meddelandet till 4400. Då får du svar med namn, adress och telefonnummer till de närmsta bankerna. Skicka "hjälp" för att få ett SMS med kort info om tjänsten och sökord. Tjänsten heter Gula Sidorna Nära Dig.  Väder och vind. Ska det bli sol eller regn? Du kan snabbt få en väderprognos från SMHI över det område där du befinner dig. Skriv "väder" i ett SMS och skicka det till 4404 så får du en prognos med temperatur, vindstyrka och solförhållanden. Skicka "hjälp" för att få ett SMS med kort info om tjänsten och sökord. Tjänsten heter Väder Nära Dig.  Ett nytt sätt att hitta bostad. Med Bostad Nära Dig kan du se om det finns några bostäder till salu i området du befinner dig i. Skicka ett SMS med exempelvis sökorden "hyresrätt", "villa" eller "bostadsrätt" till 4412, så kommer ett svar med vilka objekt som finns till salu i närområdet  Gör ditt eget Position X hemma i kvarteret. Anslut dig till FriendFinder så kan du se var dina vänner befinner sig, under förutsättning att de godkänner att ni kan positionera varandra. Sedan kan ni kommunicera via SMS, WAP och webb. Läs mer om FriendFinder på www.teliamobile.se/friendfinder  Botfighters är ett actionspel som kan liknas vid virtuell paintball, där mobiltelefonen används som laservapen och radarsystem för att lokalisera motspelare. När du spelar kan du när som helst bli attackerad av andra spelare, och det gäller att vara på sin vakt (du kan självklart pausa spelet om du av någon anledning inte kan spela). Läs mer på www.teliamobile.se/botfighters För mer information om positioneringstjänsterna: Gå in på www.teliamobile.se/mydof