Telia tar bort virusspärr

Den virusspärr som Telia införde för att ta bort virussmittade bilagor i e-post är nu borttagen. Spärren, som infördes den 23 september 2003, var till för att hindra störningar i e-postfunktionen och för att skydda Telias kunder. Under tiden som spärren varit aktiverad så bedöms 99 % av de borttagna e-postbilagorna ha varit smittade.
Det var e-post med bilagor med filändelserna EXE, COM och BAT som
stoppades. När e-postaktiviteten nu avtagit och Telia har förstärkt e-postfunktionen kapacitetsmässigt, bedömer man därför att spärren kan tas bort.
Telia fick en del kritik för bristande information till kunderna i samband med att virusspärren infördes. Den kritiken har man tagit åt sig.
- Vi kommer att fortsätta att utnyttja våra internetsajter för att informera våra kunder. Vi tittar också på mer direkta kanaler för att informera, t.ex. via e-post eller någon form av elektroniskt nyhetsbrev, säger Hans G Larsson, pressansvarig, Privatsegmentet på Telia Sonera Sverige.
Telia jobbar för närvarande med ett mer finmaskigt filter som ytterligare förbättrar möjligheten att i framtiden bekämpa virusattacker. När exakt denna funktion kan tas i bruk är ännu för tidigt att säga.
Hans G Larsson, pressansvarig Privatsegmentet TeliaSonera SverigeTelefon: 020 77 58 30