Telia erbjuder bredbandstelefoni till studenter

Telia Bredbandstelefoni är ett privatabonnemang som baseras på IP (Internet Protocol) och som förutsätter bredbandsanslutning. Med tjänsten kan man, via sin dator och med hjälp av ett headset, ringa alla typer av samtal utom betalsamtal (0900-nummer). Dessutom kan man chatta i realtid, skicka e-post och genomföra videosamtal med hjälp av en webbkamera. Genom att ansluta en telefoniadapter kan även en vanlig telefon användas.

Samtal mellan två kunder inom Telia Bredbandstelefoni är kostnadsfria. För samtal till de fasta och mobila näten är kostnaden den samma som för samtal inom Telia Bas. Det vill säga Telias traditionella abonnemang för fast telefoni. I Umeå tillkommer en inträdesavgift på 295 kronor samt en månadsavgift på 99 kronor. Inledningsvis bjuder Telia på inträdesavgiften. De som ringer till Telia Bredbandstelefoni och inte har tjänsten betalar motsvarande samtalsavgifter som om de ringde till en fast telefon.

Med Telia Bredbandstelefoni får kunden ett telefonnummer med riktnummer 075 (inte att förväxla med mobilnummer). Tjänsten är operatörsoberoende och kan även användas i bredbandsbaserade stadsnät. I det aktuella fallet levereras bredband av SkyCom.

Telia Bredbandstelefoni kan beställas via Telias hemsida, via Telias kundtjänst eller i Telias butiker och nås från datorn via en programvara som laddas ner från Telias hemsida. Via "Mina Sidor", kundens personliga sidor på telia.se, kan kunden administrera sitt abonnemang.