Telias bredband till Statoils bensinstationer

2004-11-03

Telias bredband till Statoils bensinstationer

Telia har fått en order från Statoil som innebär att företagets bensinstationer kan få bredbandsuppkoppling. Kontokortsbetalningar och larmfunktioner kommer att kopplas via bredbandet och personalen får snabb access till både företagets intranät och Internet.

Det stora flertalet av bensinstationerna kommer att anslutas med bredband av typ ADSL. Övriga stationer erbjuds ISDN-koppling. De stationer som ansluts via ADSL får möjlighet att erbjuda sina kunder en så kallad Hot Spot för trådlösa bredbandstjänster, t.ex. Telia HomeRun.

HomeRun innebär att bensinkunderna trådlöst kan koppla upp sig till sitt eget företags intranet, sin egen e-post och övriga Internet.

Ordern är värd 20 miljoner SEK och de bensinstationerna som tackar ja till erbjudandet beräknas vara anslutna under första halvåret 2005.

* ADSL-lösningen som går under namnet Telia Retailnet ger fyra förbindelser via det befintliga jacket. Varje förbindelse utnyttjar en egen kanal i teleledningen och det går att använda alla fyra samtidigt. Det betyder att kortbetalningarna alltid har fritt fram, även när personalen på bensinstationen exempelvis har e-post uppkopplad eller sköter inköpen på någon e-handelsplats.

Bensinstationer med ISDN-anslutning, använder två separata kanaler, där korttransaktionerna har en egen prioriterad kanal.

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:
TeliaSonera Sveriges Presstjänst ,
telefon 020-77 58 30