Svenskarna vill önska Marie Fredriksson God Jul

Artisten Marie Fredriksson är den kändis som svenskarna helst skulle vilja ringa och önska God Jul. På andra plats kommer fotbollsspelaren Henrik Larsson. Det visar en undersökning som Telia har genomfört bland 10 500 svenskar runt om i landet.

Marie Fredriksson vinner omröstningen överlägset. 23 procent av svenskarna uppger att de helst skulle vilja ringa henne och önska God Jul. Bland kvinnorna svarar hela 33 procent Marie Fredriksson, bland männen är motsvarande siffra 17 procent. Roxette-sångerskan är populär över hela landet, men allra flest röster får hon i Mälardalen och i Västra Götaland.

5 miljoner SMS skickades förra julafton

12 procent av svenskarna ringer och lika många mejlar och hälsar God Jul. 5 procent skickar SMS. Julafton är en stor SMS-dag i Sverige och flest textmeddelanden skickas precis när Kalle Anka börjar på tv.

– På julafton för två år sedan skickade svenskarna 3,7 miljoner SMS i vårt mobilnät – i fjol 5,2 miljoner, en ökning med närmare 41 procent. I år kommer det nog att skickas över 6 miljoner SMS på julafton, säger Maud Frisk, marknadschef för privatkunder inom TeliaSonera Sverige.

”Henke” på andra plats

På andra plats på listan över vilka kändisar svenskarna helst vill ringa och önska God Jul, kommer Henrik Larsson med 15 procent. Två skåningar toppar alltså listan och i hemlänet är det jämnt mellan de två – ”Henke” får 23 procent av rösterna mot Marie Fredrikssons 24 procent. Sjukamperskan Carolina Klüft kommer trea i riket med 11 procent.

Sist på listan hamnar den blivande julvärden Ernst Kirchsteiger, statsminister Göran Persson, moderatledaren Fredrik Reinfeldt och hästhopperskan Malin Baryard – samtliga på 3 procent. EU-kommissionären Margot Wallström får fler röster än sina manliga politikerkollegor, totalt röstar 6 procent på henne.

Undersökningen visar också att kungen är populärare än prinsessan Madeleine. Han får 10 procent av rösterna mot Madeleines 8 procent.

Om undersökningen:
Telia har frågat 10 500 svenskar om julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder hos Telia. Fältperioden var den 25 november till den 1 december 2004.

Vem skulle du helst vilja ringa och önska God Jul?
.............(procent)......Total....Man...Kvinna
Marie Fredriksson........23......17......33