Telias snabba bredband nu i Osby

Nu kan hushåll och företag i Osby koppla upp sig mot Internet via telefonjacket med Telias snabba bredband (8 Mbit/s). 20 procent av de boende i regionen har bredband i dag. Det visar en undersökning som Sifo har genomfört på uppdrag av Telia.
I dagsläget har 71 procent av de boende i regionen (Skåne län/Blekinge län) tillgång till Internet i bostaden, att jämföra med 72 procent i riket. 20 procent har bredband. Motsvarande siffra för riket är 22 procent.
- Allt fler upptäcker möjligheterna med att enkelt kunna ladda hem och skicka bilder, musik och video, och då krävs en helt annan kapacitet än vad ett telefonmodem erbjuder. Vi tror därför att efterfrågan på bredband kommer att hålla i sig, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.
De boende i regionen som har Internet i bostaden och själv använder det, har det främst till att söka information (86 procent), hantera e-post (74 procent), läsa nyheter (62 procent), sköta bankärenden (55 procent) och samla pris- och produktinformation inför köp (51 procent).
- Den här bredbandstjänsten gör det möjligt för företagen att vara ständigt uppkopplade till ett fast pris i stället för att betala för varje minut. Dessutom blir hanteringen av e-post och Internet både enklare och snabbare, säger Indra Åsander.
Telia Bredband 8000, som vänder sig till hushåll, och Telia Bredband Företag 8 Mbit/s, som vänder sig till företag, bygger på ADSL-teknik och möjliggör hastigheter upp till 8 Mbit/s in till användaren och 800 Kbit/s ut från användaren. Uppkopplingen sker via det befintliga telefonjacket.
Med tjänsten kan en datafil på 5 Mb teoretiskt laddas ner på cirka 5 sekunder. För den som använder ett telefonmodem (56 Kbit/s) tar det cirka 12 minuter. Det innebär att tjänsten är över 140 gånger snabbare än ett telefonmodem.
Sifo har på uppdrag av Telia intervjuat 3 000 personer, 15 år och äldre (slumpmässigt, riksrepresentativt urval). Intervjuerna genomfördes den 1-21 september 2003.
Hans G. Larsson, TeliaSonera Sveriges presstjänst 020-77 58 30