Ny trådlös mobil tjänst med fokus på säkerhet

TeliaSonera Sverige har i samarbete med SYSteam tagit fram en unik funktionslösning som ger företag möjlighet att kommunicera på ett säkert sätt med sitt intranät, post-system eller affärs- och verksamhetssystem med hjälp av en handdator eller mobiltelefon.
- Vi vet att säkerhetsfrågor är viktiga för företagen. Användningen av handdatorer och smarta mobiltelefoner ökar och många IT-chefer slåss med hur säkerhetsfrågorna i företaget då ska lösas. SYSteam LessWire Office från Telia löser det problemet eftersom företaget själva har full kontroll över system och terminaler, säger Christer Pihl, ansvarig för mobila datalösningar på TeliaSonera Sverige Segment Storföretag.
Tjänsten bygger på teknikplattformen OneBridge och innehåller säkerhetslösningar som omfattar både inloggning, datasäkerhet, behörigheter och terminalsäkerhet. Behörigheter, virusskydd och uppdateringar skickas ut centralt via inbyggd säkerhetslösning. E-post uppdateras exempelvis automatiskt, vilket i praktiken innebär att en användare alltid har sin senaste e-post i fickan. Skulle en terminal bli stulen kan den fjärrtömmas på information vid otillåten användning.
I grundpaketeringen ingår bl a installationsstudie, driftsättning och grundkonfiguration, utbildning och nyttjande av OneBridgelicenser. Företaget kan också välja att få bl a terminaler, konfigurering, support samt affärsmoduler via tjänsten. Ett stort urval av dagens handdatorer och mobiltelefoner stödjer tjänsten, som debiteras via månadsavgift per företag och användare.
- Kunderna ska inte alls behöva tänka på tekniken eller att läsa krångliga manualer för att komma igång. När användaren får sin handdator eller telefon är det bara att slå på den, och börja jobba. Allt är förkonfigurerat enligt "Öppna-Använd!" principen, säger Christer Pihl.
- LessWire Office är en lösning som definitivt förenklar för företag som har personal som rör mycket på sig. Vi vet att många vill kunna arbeta både hemma och på resa och då måste det vara enkelt, snabbt och säkert.
Christer Pihl, ansvarig för mobila datalösningar TeliaSonera Sverige Segment Storföretag