Familjen avgör när västra Sverige tar semester

Familjen har störst inflytande över när de boende i Västra Götaland tar semester i sommar. Den populäraste semesterperioden är, inte oväntat, fyra veckor i juli. Det visar Telias senaste kommunikationsbarometer för företag, som har genomförts bland 3 640 medarbetare på företag runt om i landet.

Undersökningen visar också att två av tre av de boende i länet, 64 procent, planerar att arbeta på distans i sommar, kanske från sommarstugan? Och att 20 procent tror att man skulle kunna jobba mycket mer flexibelt under sommaren.
- Det är en tydlig trend att allt fler vill kunna jobba utanför arbetsplatsen. Många har insett att det kan effektivisera arbetet, men också ge mer tid över till familj och vänner, eftersom man kan jobba hemifrån eller från sommarstugan, säger Anna Honnér, regionchef Väst, TeliaSonera Sveriges företagssegment.
Juli är populäraste semestermånaden i Västra Götaland, 47 procent ska semestra då. Men även mitten av juli till mitten av augusti är en attraktiv semesterperiod (39 procent). De flesta, 49 procent av de boende i Västra Götaland, tar fyra veckors semester. 60 procent tar ut hela semestern i ett sträck, tre av tio väljer att dela upp den i två perioder. 62 procent av de boende i länet ska ha tre eller fyra veckors semester tillsammans med sin familj/partner i sommar.
Störst inflytande över när de boende i Västra Götaland tar semester har familj/partner (38 procent), man själv (34 procent), kunderna (24 procent) och kollegorna (24 procent).
Om undersökningen
I delrapporten "Så semestrar svenskarna", har frågat 3 640 yrkesverksamma svenskar om deras semester, 614 av dem bor i Västra Götaland. Hela Sverige är representerat. Respondenterna arbetar på företag som är kunder till Telia. Fältperioden var 12-20 maj 2004.
Rapporten finns att ladda ner till höger i bild

Maria Stråhle, pressansvarig, TeliaSonera Sveriges presstjänst 020-77 58 30
Följande filer finns att ladda ned:
http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/14/20040904BIT35670/wkr0006.pdf Ladda hem rapporten