Lång sommarsemester vanligast i Stockholm

Två av tio stockholmare planerar att ha fem semesterveckor eller fler i sommar. Stockholmarna är också bäst på att ta lång semester med nära och kära. Det visar Telias senaste kommunikationsbarometer för företag, som har genomförts bland 3 640 medarbetare på företag runt om i landet.

22 procent av stockholmarna ska ta fem semesterveckor eller fler i sommar. Det kan jämföras med Skåne, där bara 10 procent ska ta så lång semester. 12 procent av stockholmarna tar fem eller fler veckors semester tillsammans med sin familj/partner, också det mest i landet.
Undersökningen visar också att två av tre stockholmare, 68 procent, planerar att arbeta på distans i sommar, kanske från landet? Och att 26 procent tror att man skulle kunna jobba mycket mer flexibelt under sommaren.
- Det är en tydlig trend att allt fler vill kunna jobba utanför arbetsplatsen. Många har insett att det kan effektivisera arbetet, men också ge mer tid över till familj och vänner, eftersom man kan jobba hemifrån eller från landet. Det är också flest stockholmare, 14 procent, som säger att de ska jobba mer utanför arbetsplatsen i år än tidigare år, säger John Rydberg, regionchef Öst, TeliaSonera Sveriges företagssegment.
Juli är populäraste semestermånaden i Stockholm, 46 procent ska semestra då. Men även mitten av juli till mitten av augusti är en attraktiv semesterperiod
(39 procent). De flesta, 43 procent av stockholmarna, tar fyra veckors semester. 63 procent tar ut hela semestern i ett sträck, tre av tio väljer att dela upp den i två perioder. Störst inflytande över när stockholmarna tar semester har familj/partner (38 procent), man själv (34 procent) och kunderna (24 procent).
Om undersökningen
I delrapporten "Så semestrar svenskarna", har Telia frågat 3 640 yrkesverksamma svenskar om deras semester, 975 av dem bor i Stockholm. Fältperioden var den 12 maj till den 20 maj 2004.
Rapporten finns att ladda ner till höger i bild

Maria Stråhle, pressansvarig,TeliaSonera Sveriges presstjänst 020-77 58 30
Följande filer finns att ladda ned:
http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/14/20040904BIT35680/wkr0006.pdf Ladda hem rapporten