Norrlänningar mest kundvänliga i semestertider

Norrlänningarna är bäst i landet på att ta hänsyn till kunderna när de planerar sin semester. Och fyra veckor i juli är vanligaste semesterperioden i norr. Det visar Telias senaste kommunikationsbarometer för företag, som har genomförts bland 3 640 medarbetare företag runt om i landet.

I Norrland uppger 29 procent att kunderna har störst inflytande över när man tar ut sin semester. Det är mest i landet och motsvarande siffra för Skåne är 20 procent.
Undersökningen visar också att två av tre norrlänningar, 68 procent, planerar att arbeta på distans i sommar, kanske från sommarstugan? Och att 22 procent tror att man skulle kunna jobba mycket mer flexibelt under sommaren.
- Det är en tydlig trend att allt fler vill kunna jobba utanför arbetsplatsen. Här i Norrland, med våra avstånd, kan det underlätta arbetet betydligt, men också ge mer tid för familj och vänner, eftersom man kan jobba hemifrån eller från sommarstugan, säger Tomas Forsgren, regionchef Nord, TeliaSonera Sveriges företagssegment.
Juli är den överlägset populäraste semestermånaden i norr, 51 procent ska semestra då. Men 5 procent av norrlänningarna, mest i landet, säger att de inte ska ha någon sommarsemester alls i år. I Stockholm och Skåne är motsvarande siffra 1 procent.
De flesta, 44 procent av norrlänningarna, tar fyra veckors semester, men 17 procent tar fem veckor eller mer. 58 procent i norr uppger att de ska ha tre till fyra veckors semester tillsammans med sin familj/partner i sommar. Merparten av norrlänningarna, 65 procent, tar ut hela semestern i ett sträck, två av tio väljer att dela upp den i två perioder. Störst inflytande över när norrlänningarna tar semester har man själv (36 %), familj/partner (33 %) och kunderna (29 %).
Om undersökningen:
I delrapporten "Så semestrar svenskarna", har Telia frågat 3 640 yrkesverksamma svenskar om deras semester, 407 av dem bor i Norrland. Fältperioden var den 12 maj till den 20 maj 2004.
Rapporten finns att ladda ner till höger i bild

Maria Stråhle, pressansvarig, TeliaSonera Sveriges presstjänst 020-77 58 30
Följande filer finns att ladda ned:
http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/14/20040904BIT35700/wkr0006.pdf Ladda hem hela rapporten