Två av tre skåningar ska distansjobba i sommar

Två av tre skåningar, 68 procent, ska jobba utanför arbetsplatsen i sommar. 12 procent av skåningarna ska göra det mer än tidigare år. Det visar Telias senaste kommunikationsbarometer för företag, som har genomförts bland 3 640 medarbetare på företag runt om i landet.

18 procent av skåningarna tror att man skulle kunna jobba mycket mer flexibelt i sommar, exempelvis genom att arbeta hemifrån eller från annan plats.
- Det är en tydlig trend att allt fler vill kunna jobba utanför arbetsplatsen. Många har insett att det kan effektivisera arbetet, men också ge mer tid över till familj och vänner, eftersom man kan jobba hemifrån eller från sommarstugan, säger Bo Rosvall, regionchef Syd, TeliaSonera Sveriges företagssegment.
Undersökningen visar också att skåningarna sprider ut semestern mest. Juli (43 procent ) och mitten av juli till mitten av augusti (38 procent) är de populäraste semesterperioderna i Skåne, men 12 procent tar sin semester redan i juni och 13 procent väljer augusti.
Fyra veckors sommarsemester är vanligast i Skåne, det tar 44 procent. 10 procent tar fem semesterveckor eller fler, vilket är klart mindre än i Stockholm där motsvarande siffra är 22 procent. Sex av tio skåningar tar sin semester i ett sträck, tre av tio delar upp den i två perioder.
Störst inflytande när skåningarna tar semester har familj/partner (39 %), man själv (36 %) och kollegorna (24 %). 59 procent av skåningarna har tre eller fyra veckors semester tillsammans med sin familj/partner.
Om undersökningen
I delrapporten "Så semestrar svenskarna", Har Telia frågat 3 640 yrkesverksamma svenskar om deras semester, 431 av dem bor i Skåne. Fältperioden var den 12 maj till den 20 maj 2004.
Rapporten finns att ladda ner till höger i bild

Maria Stråhle, pressansvarig, TeliaSonera Sveriges presstjänst 020-77 58 30
Följande filer finns att ladda ned:
http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/14/20040904BIT35690/wkr0006.pdf Hela rapporten