En av fyra svenskar bokade semesterresan på nätet

Internet är populärt bland svenskarna i semestertider - en av fyra bokade sommarens resa på nätet och sex av tio sökte information om resmål och aktiviteter. Det visar en undersökning från Telia bland 1 592 svenskar.
En av fyra svenskar, 27 procent, bokade sin semesterresa på Internet i år. 31 procent av kvinnorna och 26 procent av männen uppger att de bokade resan på nätet. 62 procent av svenskarna sökte information om resmål och aktiviteter på Internet inför sommarens semester. Hälften, 50 procent, sökte prisinformation om resmål och aktiviteter.
- Allt fler svenskar skaffar bredband. Då Internet-uppkopplingarna blir snabbare ökar förstås möjligheterna att använda nätet till att exempelvis ladda ner reseguider, beställa information via e-post och att titta på rörliga bilder från olika resmål runt om i världen, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.
Nätet populärt en regning sommardag
Undersökningen visar också att svenskarna gärna surfar på nätet om det regnar en sommardag - det svarar 35 procent. 36 procent läser gärna en bok, 15 procent tittar på tv, 8 procent spelar spel och 6 procent föredrar att städa. När sommarvädret är dåligt är det alltså i princip lika populärt att surfa på Internet som att ge sig i kast med en spännande deckare i soffan.
Åtta av tio mejlar under sommaren
Trots sommar och semester håller många svenskar kontakt med vänner och bekanta med e-post. Åtta av tio, 82 procent, svarar att de "absolut" eller "ofta" mejlar med nära och kära under sommaren.
________________
Om undersökningen:
Telia har frågat 1 592 svenskar om Internet. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är bredbandskunder till Telia. Fältperioden var den 1 juli till den 22 juli 2004.
Hans G Larsson, pressansvarig TeliaSonera Sverige, segment Privat, 020-77 58 30