Telias företagskunder får 3G i datorn

Från och med i dag kan Telia erbjuda sina kunder ett PC-kort som automatiskt väljer snabbast möjliga överföringshastighet i Telias rikstäckande mobilnät. Det är den mobila företagstjänsten Connect som nu blir ännu snabbare och som gör det enklare för företag att distansjobba och nå intranät och internet, oavsett var de befinner sig.

En Telia-undersökning, gjord i maj 2004, visar att allt fler chefer och anställda på svenska företag väljer att distansjobba. Bland de tillfrågade cheferna sa 13 procent att de skulle distansjobba mer i år, jämfört med tidigare år. Vid distansjobb är uppkoppling till företagets intranät bland det viktigaste för de tillfrågade i undersökningen.

I Telia Connect erbjuds dataabonnemang, PC-kort för gsm och 3G samt programvara. Till och med den 31 december 2004 ingår 500 MB datatrafik/månad för kunder som tecknar ett Connect-abonnemang. De kunder som samtidigt väljer att teckna ett abonnemang för Telia Homerun, bjuds på månadsavgiften under 12 månader. Det gör att kunder som har datorer med inbyggd wlan-funktionalitet, dessutom får tillgång till mobilt bredband (11 Mbit/s) på 6 000 platser i Europa, varav drygt 450 i Sverige.

Uppkopplingsprogramvaran Telia Connect kan laddas ner kostnadsfritt från www.telia.se/connect3g, lämpligt för de kunder som vill använda sin 3g-telefon som modem.

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:
Maria Stråhle, TeliaSonera Sveriges presstjänst,
tel 020-77 58 30