SVT först ut att testa Telias nya SMS-tjänst på Idrottsgalan

Under Idrottsgalan kommer tv-tittarna att kunna rösta på sin favorit bland kandidaterna till Jerringpriset. Den stora skillnaden är att den som vill rösta nu bara behöver hålla reda på ett enda nummer. Tidigare gällde olika nummer för telefonsamtal och SMS. Nu blir det enklare för tittarna.

- Den nya SMS-tjänsten är efterlängtad och förenklar för tv-publiken. Riktigt bra blir den när samtliga mobiloperatörers kunder kommer att kunna använda den, säger Hans Hernborn, ansvarig för telefon- och SMS-röstningar på SVT.

Numret som man ska ringa eller SMS:a till för att lämna sin röst under Idrottsgalan är 099-429 XX (xx=varierar för de olika kandidaterna). Kostnaden är 5,70 kronor per samtal/meddelande + aktuell trafikavgift.

Eftersom detta är ett första större test av den nya SMS-tjänsten som fortfarande är under utveckling, är det Telias 4,2 miljoner mobilkunder, samt kunder till mobiloperatörer som använder Telias nät, som kan rösta via SMS under Idrottsgalan. Det är dock öppet för alla tv-tittare att rösta genom att ringa.

Telia MegaCall är en tjänst som gör det möjligt att på kort tid besvara ett mycket stort antal telefonsamtal eller SMS-meddelanden. På en timme kan upp till fem miljoner samtal och en halv miljon SMS-meddelanden besvaras. Tjänsten används för till exempel omröstningar, insamlingar och tävlingar via telefon.