Telia sänker i dag samtrafikpriserna

TeliaSonera har hittills, som enda operatör, tvingats hålla ett lågt kostnadsorienterat pris för samtrafiken. Samtidigt har både Tele2 och Vodafone tagit ut en avsevärt högre samtrafikavgift av TeliaSonera.

– Vi har länge krävt att PTS ska jämställa de svenska mobiloperatörerna vad gäller prissättningen för samtrafik. Vi har haft en snedvriden konkurrens som nu äntligen rättas till, säger Marie Ehrling, vd för TeliaSonera Sverige. Beslutet leder till ökad konkurrens som möjliggör ännu bättre tjänster och lägre priser för kunderna.

TeliaSonera Sverige har meddelat PTS att man följer beslutet om kostnadsorienterade priser för samtrafik som gäller från i dag den 12 januari 2005 och debiterar 80 per minut.

– Vi utgår från att Tele2 och Vodafone i likhet med TeliaSonera följer beslutet och omgående sänker sina, jämfört med våra, mycket höga samtrafikpriser, säger Marie Ehrling.

Om samtrafik: Samtrafik är det begrepp som används när en operatörs kund vill nå en person som finns i en annan operatörs nät. Den avsändande operatören träffar ett avtal med den mottagande operatören om att koppla fram samtalet till sin kund. För framkopplingen betalar avsändande operatör ett samtrafikpris.