Telia förändrar musikscenen i Sverige

Samarbetet mellan Telia och EMA Telstar ger företagen en unik möjlighet att utveckla varandras affärer. EMA Telstars artister får nya marknadsförings- och distributionskanaler medan Telia får möjlighet att möta sina kunder i konsertmiljö. Telias kunder får även tillgång till exklusivt material från såväl svenska artister, som Robyn och Moneybrother, som internationella världsstjärnor.

Genom sin satsning på musik vill Telia på ett aktivt sätt bidra till att musikindustrin snabbare anpassar sig till de nya distributionssätt av musik och musikrelaterat innehåll som kunderna efterfrågar.

– Distributionskanalerna för musik förändras. Idag laddar du ner låtar från nätet istället för att köpa dem i skivbutiken. Det ger oss goda möjligheter att fungera såväl som musikdistributör, marknadsförare och säljkanal för musik, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.

Musiksatsningen innebär bland annat att Telia kommer att distribuera musik via både mobiltelefonen och Internet och på sikt även via digital-tv.

– Samarbetet med Telia genererar unika resurser till våra artister att synas i en modern mediemiljö och vi värdesätter att vi nu aktivt får delta i utvecklingen tillsammans med en av telekomindustrin verkliga huvudaktörer, säger Staffan Holm, vd på EMA Telstar.

Beteendeförändring hos konsumenterna

Efterfrågan på digitalt musikinnehåll ökar allt mer och många konsumenter är nu beredda att betala för sig. Det visar bland annat siffror från USA, där den legala nedladdningen ökat från 84,7 miljoner nedladdade låtar under de tre första kvartalen 2004 till 230,5 miljoner låtar under samma period 2005

Lunarstorms senaste attitydundersökning ”Äger Duger Suger” visar att möjligheten till nedladdning av musik lett till att det totala musiklyssnandet har ökat. Musik är också det man skulle ha svårast att klara sig utan. Telia kan genom sina digitala kanaler och mobila tjänster erbjuda sina kunder tillgång till musik när som helst och var som helst.