Telia levererar bredband till två nya stadsnät

Sedan 2004 säljer Telia bredbandstjänster till företag som bygger stadsnät runt om i landet. Först ut att teckna avtal med TeliaSonera Sverige var Svenska Bostäder i Stockholm. Senast i raden är nu alltså Eskilstuna Energi & Miljö samt PiteEnergi.

– Företag och hushåll vill ha enkla och prisvärda bredbandstjänster. Att erbjuda bredbandstjänster via andras nät är ett sätt att möta kundernas behov och krav. I våra tjänster ingår både antivirus och brandvägg utan extra kostnad, vilket ökar kundernas möjlighet att surfa säkert, säger Indra Åsander, chef för privatkundsmarknaden, TeliaSonera Sverige.

Den tjänst som Telia erbjuder stadsnäten är Telia Bredband Stadsnät, som bygger på fiber och LAN-teknik och som ger kunderna upp till 10 Mbit per sekund, upp- och nedströms. Antivirusskydd och brandvägg ingår, liksom e-postlådor och hemsidor à 10 MB. Månadsavgiften varierar mellan stadsnäten.

Andra företag som TeliaSonera Sverige har tecknat liknande avtal med är Luleå Energi, Mälarenergi och bostadsbolaget MKB i Malmö.