Blekingeborna vill önska Lena Philipsson God Jul

2005-12-22

Blekingeborna vill önska Lena Philipsson God Jul

Artisten Lena Philipsson är den kändis som blekingeborna helst skulle vilja ringa och önska God Jul. På andra plats kommer Göran Persson. När man räknar samman alla svarande i landet är det dock till Mikael Persbrandt som flest vill framföra sin julhälsning. Det visar en undersökning som Telia har genomfört bland 137 blekingebor och totalt 9 346 svenskar runt om i landet.

13 procent av blekingebornas röster ger Lena Philipsson första platsen på listan över vilka kändisar man helst vill ringa och önska God Jul. Göran Persson kommer tvåa med 11 procent av rösterna och på tredje plats Prinsessan Madeleine, 10 procent. Andra populära personer i Blekinge län är Kajsa Bergqvist, Carola och Mikael Persbrandt.

5,5 miljoner sms skickades förra julafton
13 procent av svenskarna ringer och önskar God Jul, nästa lika många, 12 procent, mejlar. 11 procent – mer än en fördubbling jämfört med förra året – anger att de skickar sin julhälsning via sms. Julafton är en stor sms-dag i Sverige och flest textmeddelanden skickas precis när Kalle Anka börjar på tv.

– På julafton för ett år sedan skickade svenskarna 5,5 miljoner sms i vårt mobilnät och i år spränger vi säkert 6 miljonersvallen. Men även mms tar fart och det blir nog många som passar på att önska God Jul med både text, bild och ljud, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.

Göran Persson slår Fredrik Reinfeldt
När man räknar samman alla röster i landet är det Mikael Persbrandt som, med knappt marginal, blir totalvinnare i årets mycket jämna omröstning. 11 procent av svenskarna uppger att de helst skulle vilja ringa till honom och önska God Jul. Bland kvinnorna är han extra populär, där svarar hela 18 procent Mikael Persbrandt, bland männen är motsvarande siffra sex procent. Männens favorit är istället Lena Philipsson (13 procent).

På riksnivå är det tre personer som delar på andraplatsen – Lena Philipsson, Kungen och Kronprinsessan Victoria får vardera 10 procent av rösterna. Fredrik Reinfeldt är trea från slutet med fyra procent, slagen med en procentenhet av Göran Persson. Fem procent får också Prinsessan Madeleine. Före dem ligger bland annat SVT:s julvärd Blossom Tainton och Kajsa Bergqvist .

De regionala skillnaderna är små, men viss lokalpatriotism finns. Lena Philipsson är till exempel populärast i Jönköpings och Kronobergs län, Zlatan är mycket populärare i Skåne än någon annanstans och Peter Forsberg slår ut alla andra i Västernorrland och Västerbottens län.

Om undersökningen
Telia har frågat 9 346 svenskar, varav 137 i Blekinge län, om julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder hos Telia. Fältperioden var den 25 november till den 30 november 2005.
______________________________________________
Ytterligare information till journalister kan lämnas av:
TeliaSonera Sveriges presstjänst, 020-77 58 30

Vem skulle du helst vilja ringa och önska god jul?

RiketBlekinge län
Blossom Tainton8%7%
Carola5%7%
Filip & Fredrik (Filip Hammar och Fredrik Wikingsson)6%5%
Fredrik Reinfeldt4%3%
Göran Persson5%11%
Idol-Sebastian3%4%
Kajsa Bergqvist8%8%
Kung Carl XVI Gustaf10%9%
Kronprinsessan Victoria10%9%
Lena Philipsson10%13%
Mikael Persbrandt11%7%
Prinsessan Madeleine5%10%
Peter Forsberg8%5%
Tore Kullgren (FC Z)2%1%
Zlatan Ibrahimovic6%2%

Hur förmedlar du dina julhälsningar i år?

RiketBlekinge län
Ringer13%10%
SMS:ar11%11%
MMS:ar2%1%