Det här vill sörmlänningarna ha under granen i år

Hårda klappar är populärast – 66 procent av sörmlänningarna svarar att de helst vill ha sådana om de får välja. 66 procent är dock minst i landet att jämföra med Dalarna där det är mest populärt med hårda paket, 79 procent. Bland männen i Sverige uppger 78 procent att de vill ha hårda klappar och bland kvinnorna 71 procent.

MP3 och mobiltelefon populärast
När det handlar om att köpa hårda julklappar uppger 22 procent av sörmlänningarna att de ska köpa en MP3-spelare/iPod. På andra plats kommer mobiltelefon med 14 procent. Dvd-spelare/inspelare hamnar på tredje plats med 11 procent och därefter följer trådlös telefon (10 procent).

– Att nästan var fjärde sörmlänning säger att de ska köpa en telefon i julklapp, mobiltelefon eller trådlös, är inte så konstigt. Telefonen hamnar alltid högt på önskelistan och vi svenskarna tillhör dem som pratar mest i telefon i världen, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.

Julklappar för några tusen
Det är just nu - i mitten av december - som majoriteten julhandlar. Var femte sörmlänning köper julklappar för mellan 1 001 och 2 000 kronor i år. Lika många handlar för 2 001-3 000 kronor och 13 procent för 3 001-4 000 kronor. Det finns också de som spenderar betydligt mer – tre procent anger att de ska köpa julklappar för över 10 000 kronor.

73 procent av sörmlänningarna vill att deras julklappar ska räcka hela året, men bara 54 procent brukar lyckas få dem att räcka så länge. Kvinnorna i riket behåller sina klappar längre än männen, 57 procent av kvinnorna får dem att räcka ett helt år, mot 51 procent av männen. För nio procent av de tillfrågade sörmlänningarna tar dock julklapparna slut redan på julafton.

Om undersökningen
Telia har frågat 9 346 svenskar, varav 230 i Södermanlands län, om julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder hos Telia. Fältperioden var den 25 november till den 30 november 2005.

Räknat i minuter ringer svenskarna näst mest i världen från den fasta telefonen, endast slagna av amerikanerna. Det visar en undersökning genomförd i bland annat Brasilien, Kina, Japan, Storbritannien, Sverige och USA under kvartal 2. Undersökningen genomfördes i samarbete mellan Telia och Ericsson Consumer & Enterprise Lab.