Fler än 9 000 svenskar tillfrågade om julen: Det här vill svenskarna ha under granen i år

Hårda klappar är populärast – 75 procent av svenskarna svarar att de helst vill ha sådana om de får välja. Bland männen uppger 78 procent att de vill ha hårda klappar och bland kvinnorna 71 procent. Extra populärt med hårda paket är det i Dalarna där 79 procent svarar att de föredrar sådana, att jämföra med Södermanland där 66 procent väljer hårda paket.

MP3 och dvd populärast även i år
När det handlar om att köpa hårda julklappar uppger 19 procent att de ska köpa en MP3-spelare/iPod. På delad andra plats kommer mobiltelefon och dvd-spelare/inspelare med 13 procent och precis som förra julen är det dessa hårda klappar som är populärast. Därefter följer trådlös telefon (11 procent) och LCD-tv/Plasma-tv (7 procent).

– Att nästan var fjärde svensk säger att de ska köpa en telefon i julklapp, mobiltelefon eller trådlös, är inte så konstigt. Telefonen hamnar alltid högt på önskelistan och vi svenskarna tillhör dem som pratar mest i telefon i världen, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.

Julklappar för några tusen
Det är just nu - i mitten av december - som majoriteten julhandlar. En av fem svenskar köper julklappar för mellan 1 001 och 2 000 kronor i år. Nästan lika många, 21 procent, handlar för 2 001-3 000 kronor och 16 procent för 3 001-4 000 kronor. Det finns också de som spenderar betydligt mer. I Norrbotten och Kronoberg svarar 5 procent att de ska köpa julklappar för över 10 000 kronor, vilket kan jämföras med 2 procent i Östergötland, Dalarna och Blekinge län.

73 procent vill att deras julklappar ska räcka hela året, men bara 53 procent brukar lyckas få dem att räcka så länge. Kvinnorna behåller sina klappar längre än männen, 57 procent av kvinnorna får dem att räcka ett helt år, mot 51 procent av männen. För nio procent av de tillfrågade svenskarna tar dock julklapparna slut redan på julafton.

Om undersökningen
Telia har frågat 9 346 svenskar om julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder hos Telia. Fältperioden var den 25 november till den 30 november 2005.

Räknat i minuter ringer svenskarna näst mest i världen från den fasta telefonen, endast slagna av amerikanerna. Det visar en undersökning genomförd i bland annat Brasilien, Kina, Japan, Storbritannien, Sverige och USA under kvartal 2. Undersökningen genomfördes i samarbete mellan Telia och Ericsson Consumer & Enterprise Lab.