Över 9 000 svenskar tillfrågade om julen: Svenskarna vill önska Mikael Persbrandt God Jul

Mikael Persbrandt vinner årets mycket jämna omröstning med knapp marginal. 11 procent av svenskarna uppger att de helst skulle vilja ringa honom och önska God Jul. Bland kvinnorna är han dock extra populär, där svarar hela 18 procent Mikael Persbrandt, bland männen är motsvarande siffra sex procent. Skådespelaren är populär över hela landet, men allra flest röster, 14 procent, får han i Värmland.

5,5 miljoner sms skickades förra julafton
13 procent av svenskarna ringer och önskar God Jul, nästa lika många, 12 procent, mejlar. 11 procent – mer än en fördubbling jämfört med förra året – anger att de skickar sin julhälsning via sms. Julafton är en stor sms-dag i Sverige och flest textmeddelanden skickas precis när Kalle Anka börjar på tv.

– På julafton för ett år sedan skickade svenskarna 5,5 miljoner sms i vårt mobilnät och i år spränger vi säkert 6 miljonersvallen. Men även mms tar fart och det blir nog många som passar på att önska God Jul med både text, bild och ljud, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.

Göran Persson slår Fredrik Reinfeldt
På delad andra plats på listan över vilka kändisar svenskarna helst vill ringa och önska God Jul, kommer Lena Philipsson, Kronprinsessan Victoria och Kungen med 10 procent vardera av rösterna. Bland männen är dock Lena Philipsson populärast med 13 procent. De regionala skillnaderna är små, men viss lokalpatriotism finns. Lena Philipsson är till exempel populärast i Jönköpings och Kronobergs län, Zlatan är mycket populärare i Skåne än någon annanstans och Peter Forsberg slår ut alla andra i Västernorrland och Västerbottens län.

Fredrik Reinfeldt är trea från slutet med fyra procent, slagen med en procentenhet av Göran Persson. Fem procent får också Prinsessan Madeleine. Före dem ligger bland annat SVT:s julvärd Blossom Tainton med åtta procent och Zlatan Ibrahimovic med sex procent.

Om undersökningen
Telia har frågat 9 346 svenskar om julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder hos Telia. Fältperioden var den 25 november till den 30 november 2005.

______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av: TeliaSonera Sveriges presstjänst, 020-77 58 30

Vem skulle du helst vilja ringa och önska god jul?

Riket Man Kvinna < 35 35-50 50 <
Blossom Tainton 8% 9% 8% 4% 9% 11%
Carola 5% 5% 4% 5% 5% 4%
Filip & Fredrik (Filip Hammar och
Fredrik Wikingsson) 6% 5% 7% 15% 5% 1%
Fredrik Reinfeldt 4% 5% 3% 3% 2% 6%
Göran Persson 5% 5% 4% 2% 4% 7%
Idol-Sebastian 3% 1% 5% 4% 3% 2%
Kajsa Bergqvist 8% 8% 8% 3% 7% 12%
Kung Carl XVI Gustaf 10% 12% 8% 8% 9% 13%
Kronprinsessan Victoria 10% 8% 13% 9% 9% 11%
Lena Philipsson 10% 13% 6% 5% 12% 10%
Mikael Persbrandt 11% 6% 18% 14% 13% 7%
Prinsessan Madeleine 5% 8% 2% 10% 6% 3%
Peter Forsberg 8% 8% 8% 7% 9% 6%
Tore Kullgren (FC Z) 2% 2% 2% 3% 2% 1%
Zlatan Ibrahimovic 6% 6% 7% 6% 6% 6%

Hur förmedlar du dina julhälsningar i år?

Riket Man Kvinna < 35 35-50 50 <
Ringer 13% 14% 12% 11% 13% 14%