Stockholmarna vill önska Kungen God Jul

2005-12-22

Stockholmarna vill önska Kungen God Jul

Kung Carl XVI Gustaf är den kändis som stockholmarna helst skulle vilja ringa och önska God Jul. På andra plats kommer Kronprinsessan Victoria och SVT:s julvärd Blossom Tainton. När man räknar samman alla svarande i landet är det dock till Mikael Persbrandt som flest vill framföra sin julhälsning. Det visar en undersökning som Telia har genomfört bland 1 162 stockholmare och totalt 9 346 svenskar runt om i landet.

11 procent av stockholmarnas röster ger Kung Carl XVI Gustaf första platsen på listan över vilka kändisar man helst vill ringa och önska God Jul. SVT:s julvärd Blossom Tainton och Kronprinsessan Victoria delar andra platsen med 10 procent av rösterna och därefter kommer skådespelaren Mikael Persbrandt, nio procent. Andra populära personer i Stockholms län är Kajsa Bergqvist, Lena Philipsson och Zlatan Ibrahimovic.

5,5 miljoner sms skickades förra julafton
13 procent av svenskarna ringer och önskar God Jul, nästa lika många, 12 procent, mejlar. 11 procent – mer än en fördubbling jämfört med förra året – anger att de skickar sin julhälsning via sms. Julafton är en stor sms-dag i Sverige och flest textmeddelanden skickas precis när Kalle Anka börjar på tv.

– På julafton för ett år sedan skickade svenskarna 5,5 miljoner sms i vårt mobilnät och i år spränger vi säkert 6 miljonersvallen. Men även mms tar fart och det blir nog många som passar på att önska God Jul med både text, bild och ljud, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.

Göran Persson slår Fredrik Reinfeldt
När man räknar samman alla röster i landet är det Mikael Persbrandt som, med knappt marginal, blir totalvinnare i årets mycket jämna omröstning. 11 procent av svenskarna uppger att de helst skulle vilja ringa till honom och önska God Jul. Bland kvinnorna är han extra populär, där svarar hela 18 procent Mikael Persbrandt, bland männen är motsvarande siffra sex procent. Männens favorit är istället Lena Philipsson (13 procent).

På riksnivå är det tre personer som delar på andraplatsen – Lena Philipsson, Kungen och Kronprinsessan Victoria får vardera 10 procent av rösterna. Fredrik Reinfeldt är trea från slutet med fyra procent, slagen med en procentenhet av Göran Persson. Fem procent får också Prinsessan Madeleine. Före dem ligger bland annat Blossom Tainton och Kajsa Bergqvist .

De regionala skillnaderna är små, men viss lokalpatriotism finns. Lena Philipsson är till exempel populärast i Jönköpings och Kronobergs län, Zlatan är mycket populärare i Skåne än någon annanstans och Peter Forsberg slår ut alla andra i Västernorrland och Västerbottens län.

Om undersökningen
Telia har frågat 9 346 svenskar, varav 1 162 i Stockholms län, om julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder hos Telia. Fältperioden var den 25 november till den 30 november 2005.
______________________________________________
Ytterligare information till journalister kan lämnas av:
TeliaSonera Sveriges presstjänst, 020-77 58 30

Vem skulle du helst vilja ringa och önska god jul?

RiketStockholms län
Blossom Tainton8%10%
Carola5%5%
Filip & Fredrik (Filip Hammar och Fredrik Wikingsson)6%5%
Fredrik Reinfeldt4%6%
Göran Persson5%5%
Idol-Sebastian3%3%
Kajsa Bergqvist8%8%
Kung Carl XVI Gustaf10%11%
Kronprinsessan Victoria10%10%
Lena Philipsson10%8%
Mikael Persbrandt11%9%
Prinsessan Madeleine5%5%
Peter Forsberg8%7%
Tore Kullgren (FC Z)2%2%
Zlatan Ibrahimovic6%8%

Hur förmedlar du dina julhälsningar i år?

RiketStockholms län
Ringer13%12%
SMS:ar11%9%
MMS:ar2%1%