Telias mobilnät bäst i test – igen

– Resultatet av tidningen Mobils test innebär att TeliaSonera för femte året i rad behåller positionen som Sveriges bästa leverantör av mobila tjänster, säger Marie Ehrling, vd för TeliaSonera Sverige.

I Mobils test har man testat hur väl det fungerat att ringa mobilt i städer och tätorter men också längs våra vägar. Man har även testat hur bra mobilnäten stödjer tjänster som datauppkoppling och videotelefoni. Resultatet visar att Telias nät är bäst inom alla områden.

TeliaSonera har fem år i rad, 2001 - 2005, fått utmärkelser för Sveriges bästa mobilnät i tidningen Mobils årliga undersökning.

Dessutom har Telia Navigator utsetts till årets gps-lösning. Med mobilen får man snabb vägbeskrivning via ständigt uppdaterade kartor.

Telias samlade mobilnät når 99 procent av Sveriges befolkning och cirka 90 procent av befolkningen har tillgång till 3G-tjänster. Under de närmaste åren kommer Telia att bygga ut gsm-nätet till 90 procent av Sveriges yta samt uppgradera det med edge-teknik för att ge kunderna ännu bättre möjligheter att använda internettjänster via mobilen. Användaren märker då knappt någon skillnad i datahastigheten mellan näten. Även 3G-nätet byggs ut för fullt och nätet kommer att nå nära nio miljoner invånare.