NetCom öppnar det mest omfattande 3G-nätet i Norge

När Netcom, helägt dotterbolag till TeliaSonera, imorgon öppnar sitt UMTS-nät, kan kunderna använda sin bärbara dator till att läsa e-post och surfa på nätet – var som helst och när som helst. NetComs mobila bredband erbjuds till ett fast pris per månad utan begränsning i användning. Samtidigt reducerar NetCom sina standardpriser för data väsentligt.

NetComs första 3G-tjänst är mobilt bredband. Företaget lanserar NetCom Connect, som är ett instickskort till bärbara datorer som ger tillgång till Internet med bredbandshastighet. Nedlastningshastigheten kan upplevas som fem till sex gånger snabbare än ISDN eller tio gånger snabbare än dagens mobilhastigheter.
- När priset för fri användning är 399 NOK per månad (499 NOK inkl moms), är detta ett bra alternativ för våra kunder som sänder e-post eller surfar på nätet antingen de är på språng, i stugan eller hemma, säger Barbara Thoralfsson, vd för Netcom.

I enlighet med siffror från Statistiska Centralbyrån i Norge är det idag över 500 000 norrmän som bara utnyttjar ISDN när de ska surfa eller sända e-post. I tillägg är det runt 600 000 personer som har tillgång till Internet via modem. Många av dessa har inte tillgång till fast bredband. Då blir NetComs erbjudande ett mycket bra och enkelt alternativ för kunderna.

Mest omfattande i landet
Över 240 samhällen och platser får UMTS-täckning vid öppningen av nätet. Det betyder att runt 3,5 miljoner norrmän får tillgång till UMTS. Detta är det mest omfattande 3G-nätet i Norge.

I tillägg är NetCom i full gång med att bygga ut EDGE, en teknologi som innebär en datahastighet som är två till tre gånger snabbare jämfört med ISDN.

Utbyggnaden betyder att 4,3 miljoner norrmän, eller hela 95 procent av befolkningen, får ett erbjudande om mobilt bredband under år 2006.
- För de flesta är teknologin ganska komplicerad och för många ointressant. Vi vill ha enkla och bra tjänster som ger mervärde och har ett konkurrenskraftigt pris. Det får folk nu, säger Barbara Thoralfsson.
Den 1 juni i år öppnas UMTS-nätet för mobiltelefoner.

Kraftig reduktion på datapriser
Från den 1 mars i år blir det också en väsentlig reduktion av NetComs standardpriser för data. Då blir det lika pris för alla NetComs kunder, oavsett om de har abonnemang eller kontantkort. Det nya priset är 20 NOK per MB. Kunderna kommer därmed att uppleva en prisreduktion på upp till 80 procent. Det betyder bland annat att det blir mycket billigare att läsa nyheter och kolla väderprognosen på mobilen. För att det ska vara enkelt för kunderna är det samma pris för all datatrafik; GPRS, EDGE och UMTS.
- Med NetCom Connect och de nya priserna har NetCom gett mobildata ett ordentligt lyft, avslutar Barbara Thoralfsson.