TeliaSonera först med avtal om trådlöst bredband med NTT DoCoMo i Japan

TeliaSonera har som första operatör i Europa tecknat avtal om roaming för publikt trådlöst bredband med NTT Docomo - Japans ledande mobiloperatör.

Avtalet med NTT DoCoMo innebär att TeliaSoneras kunder med Telia Homerun-abonnemang kan använda NTT DoCoMo trådlösa bredband Mzone på 500 platser runt om i Japan. Från och med idag kan TeliaSoneras svenska och norska HomeRun-kunder använda HomeRun i Japan. Därefter följer TeliaSoneras finska HomeRun-kunder inom cirka en månad. Under januari-oktober 2004 besöktes Japan av cirka 43 400 personer från de nordiska länderna enligt uppgifter från Japan National Tourist Organization.

Med trådlöst bredband (W-LAN) kan man koppla upp sig mot Internet eller det egna företagets intranät från exempelvis flygplatser, hotell, restauranger och konferensanläggningar. Utan vare sig sladd eller modem får man snabb access till Internet med hastigheter upp till 11 Mbit/s.

Sedan tidigare kan TeliaSoneras Homerun-kunder utnyttja de möjligheter trådlöst bredband ger på över 10 000 ställen i 20 länder. De ömsesidiga avtalen innebär omvänt att kunder till de operatörer som TeliaSonera samarbetar med, kan nyttja Homerun på 800 platser i Norden. TeliaSonera är den första icke-japanska operatör i världen som NTT DoCoMo tecknar roamingavtal med för trådlöst bredband.

Mer information för HomeRun-kunder finns på www.homerun.telia.com
_______________________________________________
Ytterligare information till journalister kan lämnas av:
Terje Christoffersen, Group Vice President Marketing, Products & Services,
TeliaSonera AB, via TeliaSoneras presstjänst, tel 020-77 58 30