Telia börjar med direktsänd TV i mobilen

– Vi har mycket bra erfarenheter från våra tidigare tv-sändningar i mobilen, till exempel från Melodifestivalen och OS. Det blir fler och fler som tittar, och efterfrågan på fler sändningar ökar. Vi fortsätter att bjuda våra kunder på denna tjänst för att de ska få chansen att pröva de nya möjligheterna, säger Indra Åsander, chef för TeliaSonera Sverige, segment Privat.

Sändningar från tre tv-kanaler

Till en början ingår sändningar från följande tv-kanaler i utbudet:
- TV4 – TV4 Nyheterna (och väder). Alla ordinarie sändningar.
- The Voice TV – Musikvideor, kreativitet och interaktivitet. Sänder dygnet runt.
- Star! – Nyheter, modevisningar, talkshows och direktsända galor från nöjesvärlden. Sänder dygnet runt

Tv på tåget lockar flest

Nu kan man se på tv på stan, på bussen eller på någon annan plats med täckning. Telia har därför frågat cirka 9 500 personer runt om i landet var, utanför hemmet, de helst vill se på tv. Helst vill svenskarna kunna se tv på tåget – det svarar 31 procent. Sedan följer bilen (28 %), flyget (20 %), bussen (14 %), båten (6 %) och taxin (1 %).

Så gör du för att se tv i mobilen

Alla Telias mobilkunder kan ta del av tv-tjänsterna, men i olika utsträckning beroende på telefon och nät. Två saker behövs – Telia SurfPort (f.d. Telia Go) installerat i mobilen och en telefon som klarar videostreaming. Nästan alla 3G-telefoner och ett antal GSM-telefoner gör det.

TV4 Nyheterna kan ses live av alla som har en mobil som klarar videostreaming. Dessutom kan användaren se klipp ”on demand”. The Voice TV och Star! kan ses dygnet runt av dem som har en 3G-telefon som klarar videostreaming.

Telia SurfPort fungerar i dag på över 160 telefonmodeller. Den som redan har någon av dessa telefoner med Telia-abonnemang, eller Telia Refill, kan aktivera tjänsten. Skicka ett SMS med texten ”surf” till 4466 och följ instruktionerna i de SMS som automatiskt skickas tillbaka.

Läs mer på www.telia.se/surfport
- - - - - - - - -
Information om bifogad pressbild som fritt får användas i samband med releasetexten:
36 x 49, 170 dpi, 2 MB jpg. Foto: Christian Örnberg (Laddas hem i anslutning till releasen, från www.teliasonera.se /Pressmeddelanden ) Flickan på bilden heter Fanny och tittar på TV4-nyheterna.