Telia uppgraderar bredbandsnätet i Kronobergs län – Kronobergarna bra på att skydda datorn, visar ny undersökning

Nu kan Telia erbjuda bredband till 90 procent av Sveriges hushåll och småföretag. Detta tack vare att Telia har byggt ut fler telestationer vilket gör att ytterligare 48 406 hushåll kan få bredband från företaget.

14 telestationer i länet har uppgraderats
– I Kronobergs län har vi de senaste fem månaderna uppgraderat 14 telestationer i fyra kommuner till 24 Mbit/sekund. Efter uppgraderingen har 33 procent av hushållen och företagen möjlighet att teckna bredband med den här höga kapaciteten. Totalt täcker vårt bredbandsnät nu 82 procent av hushållen i länet, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.

71 procent har antivirus och brandvägg
Sju av tio kronobergare som har internet använder både antivirusprogram och brandvägg för att skydda sin dator. 23 procent har enbart antivirus och två procent använder endast brandvägg. Bara två procent står helt utan skydd. Det visar en undersökning som Telia har genomfört bland nästan 11 900 svenskar. De kronobergare som inte skyddar sina datorer anger att det t ex beror på att det verkar krångligt att installera antivirusprogram och brandvägg eller för att de inte vet hur det fungerar.

– Kronobergarna är mycket duktiga på att skydda sina datorer. Med ett antivirusprogram och en brandvägg kan man surfa säkert. Det är också anledningen till att vi numera alltid låter detta ingå i våra bredbandsabonnemang till privatkunder. Vårt säkerhetspaket är dessutom enkelt att installera vilket underlättar för kunderna, säger Indra Åsander.

Läs mer om Telias bredbandslösningar på www.telia.se/bredband

Om undersökningen: Telia har frågat 11 892 svenskar, varav 190 i Kronobergs län, om hur de skyddar sina datorer. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 26-30 maj 2005.

Så bygger Telia ut bredbandsnätet i Kronobergs län

Kommun - Befintliga telestationer som uppgraderas till 24 Mbit