Dator istället för deckare: Regniga dagar surfar upplänningarna på nätet

Om upplänningarna bara fick behålla en teknisk pryl i hemmet väljer de datorn. Ny teknik som mp-3 och dvd-spelare hamnar längst ned på listan. På frågan - om du bara fick behålla en teknisk pryl i hemmet, vilken skulle det då vara? - svarar 36 procent datorn, 34 procent den fasta telefonen och 17 procent tv:n. På fjärde plats kommer mobiltelefonen.

Städning populärare än spel
38 procent av upplänningarna väljer att surfa på internet medan 36 procent väljer att läsa en bok i sommar när vädret är dåligt. Minst populärt om det är dåligt väder är att spela spel, det vill endast sex procent göra. Något fler, åtta procent, städar medan 11 procent väljer att titta på tv. Skillnaderna är dock stora över landet. I Dalarnas län är man mest förtjust i Internet medan de största bokmalarna finns i Stockholm. Norrbottningarna toppar städligan med 11 procent. Männen är de som tycker bäst om att surfa på nätet medan kvinnor över 35 år hellre läser en bok.

Kvinnorna mest förtjusta i telefonen
38 procent av de svenska kvinnorna väljer att få behålla den fasta telefonen, mot 29 procent av männen. Även mobiltelefonen är mer populär hos kvinnorna. Bland männen är det datorn som är solklar favorit, 38 procent av männen väljer datorn jämfört med 29 procent av kvinnorna.

Om undersökningen
Telia har frågat 11 892 svenskar, varav 412 i Uppsala län, om hur de använder internet, mobiltelefoni och modern teknik i hemmet. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 26-30 maj 2005.

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:
Håkan Ström, pressansvarig, TeliaSonera Sverige, segment Privat, 020-77 58 30