Telia bygger ut mobilnätet efter tips från 8000 kunder

Kalvheden i Dalarna, Tylösand i Halland och Rödberget i Västerbotten är tre av de många platser runt om i Sverige där Telias kunder kommer att kunna glädjas åt förbättrad mobiltäckning de kommande månaderna. För en komplett lista per län, besök www.teliasonera.se/press.

I vissa fall gäller utbyggnaden helt nya basstationer, i andra fall en modernisering och modifiering av befintliga stationer. Majoriteten av stationerna utrustas med EDGE-teknik som möjliggör användning av avancerade mobila tjänster med snabb överföringshastighet, cirka fyra gånger snabbare än i dagens GSM-nät.

– Resultatet av enkäten som vi genomförde på vår hemsida har blivit ett värdefullt och effektivt verktyg när vi nu steg för steg gör verklighet av vår ambition att nå 90 procents täckning. God täckning har varit vårt signum länge. Nu får våra kunder snart ännu bättre täckning och goda surfhastigheter med Edge i hela nätet, berättar Tommy Ljunggren, chef för Telias mobilnät.

Under perioden juli-september 2005 kommer Telia att genomföra arbeten från Kiruna i norr till Malmö i söder. Utbyggnaden berör främst områden där det äldre analoga NMT-nätet ännu används av en hel del kunder.