Fortsätt njut av sommaren och jobba på distans

Idag är det stora återvändardagen då 39 procent börjar jobba igen efter semestern. Varför rusa tillbaka till kontoret när du kan stanna kvar där du är och jobba på distans första veckan och må bättre? Och inte minst, ta chansen att njuta av den efterlängtade solen när den tittar fram.
– Idag kan du göra det mesta som du brukar göra på kontoret från en annan plats. Dagens teknik gör det enkelt att stanna kvar i sommarstugan någon vecka till. Vidarebefordra din e-post till mobilen eller ha telefonmöten. Det är två av många möjligheter, säger Erik Heilborn, chef segment Företag, TeliaSonera Sverige.

Attityden till att jobba utanför kontoret är positiv. Sju av tio säger att de skulle må bättre eller mycket bättre om de jobbade mer på distans. 46 procent vill distansjobba några dagar i veckan och 41 procent anger att de har de tekniska förutsättningarna och redan jobbar utanför kontoret.

Tre tips som gör att du kan jobba utanför kontoret:

• Nå företagets intranät/server med 3G-kort i datorn: Fixa ett 3G-kort till din bärbara dator och du kan koppla upp dig mot företagets intranät och nå e-post och dokument. Eller sätt dig på Wayne´s Coffee, köp ett surfkort och du kan göra detsamma med hög bredbandsfart.

• Hela kontoret i handdatorn: Använd din handdator för att hantera e-post, kolla kalendern och för att nå Internet/intranät eller företagets affärssystem i mobilen.

• Läs din e-post i mobilen: Välj en e-posttjänst som gör att du kan ha tillgång till e-postlådan, adress- och telefonregister, kalendern med mötesfunktion via mobilen. E-posten skickas direkt till din mobil, utan nedladdning.

Rapporten finns i sin helhet på www.teliasonera.se/press
_______________________________________________

Om Telias kommunikationsbarometer för företag
Telia har i kommunikationsbarometern för företag, delrapporten "Förläng sommaren", frågat 2 029 yrkesverksamma svenskar om deras sommarplanering. Hela Sverige är representerat. Respondenterna arbetar på företag som är kunder till Telia. Fältperioden var den 2 juni till den 7 juni 2005.