Juho Lipsanen ny VD för TeliaSonera Finland

Juho Lipsanen har utnämnts till VD för TeliaSonera Finland och kommer att ingå i TeliaSoneras Executive Management. Han tillträder sin nya befattning från och med den 11 oktober 2005. Juho Lipsanen kommer att rapportera direkt till TeliaSoneras VD och koncernchef Anders Igel.

Juho Lipsanen kommer närmast kommer från Alma Media Oyj, den ledande mediekoncernen i Finland som också är noterat på Helsingforsbörsen, där han har varit koncernchef och VD. Mellan 1994-2002 hade han flera ledande befattningar inom ABB i Schweiz, bland annat som VD för ABB New Ventures och finansdirektör för ABB-koncernens Automation Segment.

- Jag ser fram emot att börja arbeta inom TeliaSonera och att få fortsätta arbeta i den dynamiska kommunikationsbranschen, säger Juho Lipsanen. TeliaSonera har en viktig roll i förverkligandet av informationssamhället. Företaget har som den ledande nordiska telekomoperatören den bästa plattformen att göra det kostnadseffektivt och att erbjuda våra kunder högkvalitativa och lättanvända tjänster.

- Juho Lipsanens erfarenhet i både strategiska och operativa ledande befattningar inom den starkt konkurrensutsatta mediebranschen och från internationella teknologiföretag kommer att vara till stor nytta för TeliaSonera, säger Anders Igel, VD och koncernchef för TeliaSonera.

Juho Lipsanen är 44 år och har en civilekonomexamen från Turku Handelshögskola. Han är gift och har tre barn.

Juho Lipsanen kommer att finnas tillgänglig för intervjuer och kommentarer till media i samband med ett pressmöte som kommer att hållas idag i Helsingfors (se inbjudan nedan).

Journalister inbjuds till ett pressmöte idag i Helsingfors. TeliaSoneras vice VD och CFO Kim Ignatius kommer att inleda med en kort genomgång av kvartalsrapporten april-juni 2005:
Dag: onsdag den 3 augusti 2005
Tid: 09:30 (finsk tid)
Plats: TeliaSonera Finland, Auditoriet, Elimäenkatu 5, Vallila, Helsinki.