Schlager & Grammisbutik i Telias mobiler och bredband

- Distributionskanalerna för musik förändras snabbt och vår ambition är att erbjuda kunderna att enkelt och snabbt kunna ladda ner sin favoritmusik till datorn eller mobilen. När det gäller Schlager- och Grammisbutiken har vi ett samarbete med företaget Inprodicon. Denna tjänst är dock bara den första i raden av musiktjänster som kommer att lanseras av innehållsleverantörer på Telias portaler, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.

• Från Telia Surfport går det snabbast att ladda ner musik med en 3G- eller edge-telefon, men även en vanlig mobiltelefon fungerar. Priset per låt ligger på 11,90 kronor (ordinarie pris är 15,00 kronor). Till det kommer trafikavgiften där maxtaxan är 9,00 kronor per dag. För att spela upp musiken behöver man en mobiltelefon med musikspelare.

• Från bredbandsportalen teliastartsidan.se och på telia.se laddar man enkelt och snabbt ned musik till sin dator. Priset varierar mellan 4,90 och 12,90 kronor per låt.

Schlager- & Grammisbutiken drivs av företaget Inprodicon. De filer man laddar ned till sin mobil får man också tillgång till via bredbandet. Systemet kallas Dual Delivery och Telias kunder är de första i Norden som kommer att kunna dra nytta av den möjligheten.

Det har blivit allt vanligare att köpa musik på nätet och branschen har nyligen presenterat den första topplistan över nedladdade låtar. En färsk undersökning* visar att 35 procent av de tillfrågade redan i dag köper sin musik via nätet och att 65 procent tror att de kommer att göra det i framtiden. Ingen tvivlar längre på att nätet kommer att bli den stora handelsplatsen för musik.

* Undersökning är genomförd av Count Quest Interactive på Telias uppdrag. Den bygger på svar från 1170 besökare på Telias bredbandsportal Startsidan. Undersökning är genomförd mellan den 22 och 30 december 2005.