Dubbelseger för Telia på Mobilgalan

Telia SurfPort är den största mobilportalen i Norden och Baltikum med över en miljon användare. Här kan man titta på tv, ladda ner musik, lyssna på radio eller använda någon av de många nytto- och nöjestjänsterna. Aftonbladet, Svenska spel, CNN och SMHI är bara några exempel på företag vars tjänster finns på den svenska portalen.

– Det senaste året har allt fler kunder upptäckt fördelarna med Telia SurfPort och vi arbetar målmedvetet med att ständigt förändra och förbättra innehållet. Därför är det extra roligt att bli belönad av kunderna på det här viset, säger Indra Åsander, chef för privatmarknaden på TeliaSonera Sverige.

Telia Surport fungerar med alla Telias mobilabonnemang och även kontantkortet Telia Refill. Allt man behöver göra är att registrera sig som användare, vilket sker enkelt direkt via sms. Priset för att surfa med mobilen på Surfport är max 9 kronor per dygn (gäller till den 31 december 2006).

Den andra Guldmobilen vann Telia i klassen ”Årets lösning för 3G-data”. Här belönades PC-kortet Option som ingår i Telia Connect Pro, en tjänst som gör att man enkelt kan koppla upp sig på Internet och logga in på sitt företags lokala nätverk. Den här typen av mobila datatjänster blir allt vanligare och 2006 har inneburit ett genombrott också på privatmarknaden.

– Mobila datatjänster har ökat med över 400 procent på ett år och trenden är tydlig: Allt fler väljer att koppla upp sig utanför hemmet och kontoret. Det visar inte minst det faktum att PC-korten i dag står för ungefär hälften av den totala mobiltrafiken, säger Anders Tillander, chef för företagsmarknaden på TeliaSonera Sverige.

Om mobilgalan

Mobilgalan är ett evenemang som i år arrangerades för sjätte året i rad. Årets upplaga hölls i Kista Science Tower utanför Stockholm. Priser delades ut i 18 kategorier. Arrangörer är Tidningen Mobil och Veckans Affärer i samarbete med Ericsson och TeliaSonera.