Örebroborna gillar snabbt bredband

– drygt var fjärde surfar med upp till 8 Mbit/s eller mer

Telias statistik över kundernas bredbandsabonnemang visar hur uppkopplingshastigheten varierar runtom i landet. I Örebro län surfar 26 procent av Telias kunder med de snabbaste bredbandsalternativen*. Telias årliga julundersökning bland 10 000 personer visar att svenskarna kopplar upp sig även under julhelgen. Var fjärde invånare i Örebro län kan tänka sig att vara tillgänglig för jobbets räkning och nästan fyra av fem kan tänka sig att hålla kontakt med nära och kära via webbkameran.

Trots att de tekniska möjligheterna att få snabbt bredband ofta är större i storstäderna, är det inte genomgående kunderna i storstadslänen som står för den största andelen av dessa. Visserligen står Stockholm för störst andel kunder som surfar på upp till 24 Mbit/s och 8 Mbit/s med 35 procent. Men listan fortsätter sedan med Uppsala län (31 procent) och Västmanlands län (30 procent) följt av Skåne län och Dalarnas län med 29 procent vardera.

Med en andel på 25,6 procent placerar sig Örebro på 10:e plats.

Så använder man bredbandet i jul

Var fjärde person i Örebro län ser positivt på att under julhelgen kunna nås via jobbdatorn eller mobiltelefonen. Denna grupp anser att det känns lugnande att kunna nås ifall något akut skulle dyka upp och att det är skönt att slippa välja mellan familjeliv och jobb.

77 procent av örebroborna kan tänka sig att använda webbkamera på julafton för att komma närmare nära och kära som man inte har möjlighet att träffa i det levande livet. Bland de kommunikationsmedel som finns i hemmet kommer webbkamera på andra plats efter fast telefon när det gäller att hålla kontakt med nära och kära (22 procent respektive 44 procent).

– Intresset för att ha en snabb och säker internetuppkoppling ökar i takt med att produkt- och tjänsteutbudet växer. Vi tror att många kommer att passa på att uppgradera sitt bredband till ett snabbare alternativ inför julen, säger Indra Åsander, chef privatkundsmarknaden, TeliaSonera Sverige.

Pappa vet bäst enligt pappa och mamma vet bäst enligt mamma

När det kommer till kunskapen om bredband råder det delade meningar inom familjen om vem som har bäst koll på Internet och bredbandet. 63 procent av männen i Örebro län anser att det är pappan vilket är en uppfattning som endast 25 procent av kvinnorna i länet delar. 41 procent av kvinnorna anser att mamma har bättre koll än pappa.

Om Telias Julundersökning 2006

Telia har frågat 10 126 svenskar, varav 385 i Örebro län, om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 15 november.

* Upp till 24 Mbit/s och 8 Mbit/s.