Världspremiär - Telia direktsänder MTV Europe Music Awards i mobilen

Telia blir först i världen med att direktsända världens största musikgala, MTV Europe Music Awards i mobilen. Sändningarna sker via den mobila Internetportalen Telia SurfPort med start den 2 november kl 20:00.

Direktsändningarna i Telia SurfPort inleds kl 20:00 med Red Carpet Live! och prisutdelningen inleds kl 21:00. Tittarna kan även följa efterfesten EMA After show med start ca 23:00.

Direktsändningarna i Telia SurfPort är tillgängliga för kunder med mobilabonnemang eller kontantkort hos Telia. För att kunna titta på tv-sändningarna behövs en 3G- eller EDGE-mobil. För tjänsterna i SurfPort gäller en maxtaxa för datatrafiken på 9 kronor per dygn.

TeliaSoneras mobila Internetportal SurfPort passerade i somras en miljon unika användare per månad, en ökning med över 60 procent på ett år. SurfPort är den ledande mobilportalen i Norden och Baltikum.

Vid årets Mobilgala den 26 oktober röstade Tidningen Mobils läsare fram Telia SurfPort som bästa mobilportal 2006. Telia vann också priset för det bästa 3G-kortet.

SurfPort, TeliaSoneras mobila Internetportal, har tagits fram för att underlätta för TeliaSoneras kunder att surfa på mobilen och få tillgång till mobila Internettjänster som är till både nytta och nöje. Under 2005 och 2006 har SurfPort rullats ut i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Litauen och Estland. Under sommaren passerades 1 miljon återkommande användare per månad. Antalet inkluderar enbart SurfPort- användare. Det totala antalet användare av mobilt Internet bland TeliaSoneras kunder är betydligt större.

MTV Europe Music Awards går av stapeln den andra november i centrala Köpenhamn. Årets värd är Justin Timberlake och medverkar gör flera av världens största stjärnor.