10 000 svenskar tillfrågade om julen: God jul kungen och Kamprad önskar stockholmarna

Kung Carl XVI Gustaf och Ikeagrundaren Ingvar Kamprad är de kända personer som stockholmarna helst skulle vilja ringa och önska god jul. De bildar en överlägsen toppduo i Telias årliga julundersökning genomförd bland 10 000 svenskar. Paret Reinfeldt har i år gått om paret Persson-Steen.

Kungen får fler röster i Jämtlands Län än i hemmalänet Stockholm (38 procent respektive 29 procent). I Stockholm hamnar Lena Nyman (26 procent) på en tredjeplats tätt följd av paret Reinfeldt (22 procent).

De här vill stockholmarna ringa i jul De här ligger i botten på stockholmslistan

Kung Carl XVI Gustaf 33% Ola Ramstedt (Skandia) 1%

Ingvar Kamprad 29% Sanna Bråding 4%

Lena Nyman 26% Gustaf Skarsgård 5%

Filippa och Fredrik Reinfeldt 22% Carolina Gynning 6%

Kjell Bergkvist 19% Christina Stenbeck 7%

– Under julen förmedlar svenskarna gärna sina julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och i år spår vi rekord för sms under julafton, säger Indra Åsander, chef för privatkundsmarknaden på TeliaSonera Sverige.

När Telias julundersökning presenterades i fjol var det fem procent av svenskarna som ville önska Göran Persson en god jul, jämfört med Fredrik Reinfeldts fyra procent. Kanske är det valåret som gjort att betydligt fler valt att lägga sina röster på dem i år. Dessutom är rollerna ombytta jämfört med förra året. Med 17 procent av rösterna går paret Reinfeldt om Göran Persson och Anitra Steen som fick 10 procent.

Michael Nyqvist är kvinnornas skådespelarfavorit

Bland skådespelarna är det Lena Nyman och Kjell Bergqvist som man helst vill önska god jul. Båda hamnar på 19 procent. Tredjeplatsen intar Michael Nyqvist som dock visar sig vara kvinnornas skådespelarfavorit. Var fjärde kvinna vill ringa Nyqvist och önska god jul. Kjell Bergqvist toppar männens lista med 18 procent.

Linda Isacsson populärast bland tv-programledarna

Bland tv-personligheterna är det Linda Isacsson och parhästarna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson som flest vill hälsa till (16 respektive 15 procent). Carolina Gynning hamnar med sina sju procent på en tredjeplats i denna kategori. Kvinnornas favorit är Linda Isacsson (18 procent) medan männen hellre ringer till Filip & Fredrik (17 procent).

Om Telias Julundersökning 2006

Telia har frågat 10 126 svenskar, varav 1372 i Stockholms län, om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 15 november.

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30