Prestanda viktigare än design - SonyEricsson slår Nokia i julhandeln

78 procent av svenskarna vill ha hårda klappar och andelen män och kvinnor skiljer sig inte nämnvärt (82 respektive, 73 procent). Flest hårda klappar återfinns på norrbottningarnas önskelistor (83 procent). 44 procent av svenskarna vill ha en ny mobiltelefon i julklapp. Det gör mobiltelefonen till den näst populärast julklappen efter platt-tv:n (55 procent).

– December betyder högtryck i våra butiker och för vår försäljning via Internet. Det är tydligt att många svenskar satsar på att ”uppgradera” hemmen i jultider och teknik som gör vardagen enklare är otroligt populärt, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.

Mest önskad är mobiltelefonen i Sörmlands län (50 procent). De funktioner som värderas högst är kamera (58 procent), MMS (52 procent) och att telefonen har MP3-spelare (39 procent). Just MP3-spelare i mobilen värderas högst bland kvinnor och personer yngre än 35 år. När det kommer till telefonens egenskaper är det framförallt prestanda som svenskarna värderar högst; batteritid (77 procent), stor skärm (53 procent) och att den är stötsäker (40 procent). Medan bara 25 procent anser att snygg design är en av mobiltelefonens viktigaste egenskaper.

– Nya mobiltjänster som mobil-tv och positionering ställer allt tuffare krav på telefonens skärm och prestanda, det är säkert förklaringen till att detta värderas högre än design. säger Indra Åsander.

SonyEricsson populärast

Om man får en mobiltelefon i julklapp vill sex av tio att den kommer från SonyEricsson. En knapp tredjedel föredrar Nokia. Populärast är SonyEricsson i Örebro län, där 67 procent föredrar SonyEricsson. Nokia är populärast i Dalarnas län där drygt 34 procent föredrar det finska alternativet.

Att Internet är populärt att använda för inköp av julklappar är tydligt. Nästan hälften av de tillfrågade använder Internet för att julhandla. 21 procent för att det är smidigt, 9 procent för att det är billigare och 18 procent för att det är lätt att jämföra utbud och priser.

Om Telias Julundersökning 2006

Telia har frågat 10 126 svenskar om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 15 november.

_______________________________________________

Ytterligare information till journalister kan lämnas av:

TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30

Kommer du att handla julklappar på Internet i år?

Ja, det är smidigt 21%

Ja, för att det är billigare 9%

Ja, för det är lätt att jämföra utbud och priser 18%

Nej, är ofta ute i sista minuten och vet inte om varorna hinner

komma fram till jul 13%

Nej, jag handlar helst på varuhus/butiker/gallerior 40%

Vilken typ av julklappar vill du ha?

Hårda klappar

Mjuka klappar 78%

Vilka hårda julklappar önskar du dig i år?

1. Plasma-tv/LCD-tv

2. Mobiltelefon 55%

3. Bärbar dator 44%

4. Hemmabioanläggning 37%

5. Dvd-spelare/inspelare 22%

6. MP3-spelare/iPod 21%

7. Trådlös telefon 16%

8. Digital-tv-box 12%

9. PC-kort i datorn för trådlöst internet 10%

10. Spelkonsoler 8%

Om du skulle få en mobiltelefon i julklapp, vilket märke skulle du

då vilja ha?

SonyEricsson

Nokia 61%

Motorola 29%

Samsung 1%

LG 7%

Annan 1%

Om du skulle få en mobiltelefon i julklapp, vilka funktioner/

tjänster skulle du då vilja att telefonen har?

Mms

E-post 52%

Trådlös överföring via bluetooth 32%

Radio 33%