TeliaSonera utvidgar det totala utbudet inom trådlöst bredband och mobildata i Norge – lanserar NextGenTel HomeRun

TeliaSoneras norska dotterbolag NextGenTel erbjuder nu kunder, som är på resande fot, att få tillgång till mer än 1000 trådlösa zoner (WLAN / WiFi) över hela Norden. Antalet platser där du kan utnyttja NextGenTel HomeRun i Norge kommer att öka kraftigt under den närmaste tiden, och TeliaSonera planerar tillgång till Internet på ytterligare ett stort antal strategiskt placerade platser i Norge under loppet av de närmaste 18 månaderna. Idag finns det tillgång till trådlöst Internet på flygplatser som Gardermoen och Flesland samt på hotell, konferensanläggningar och trafikknutpunkter i Norge och övriga Norden.

- Det är vår uttryckliga ambition att ge kunderna tillgång till Internet med hög kapacitet var som helst och när som helst, oavsett teknologi, säger Kenneth Karlberg, chef för TeliaSonera Norge, Danmark, Baltikum och Spanien. Våra norska kunder ska automatiskt kunna få tillgång till den bästa kapaciteten, oavsett om teknologin är EDGE, 3G, ADSL, WLAN eller på sikt också WiMax. Detta öppnar för nya spännande produktlanseringar inom både mobil- och bredbandslösningar, speciellt baserade på den konvergens som nu äger rum när det gäller IP-baserade produkter.

- Som första steg får NextGenTels bredbandsabonnenter tillgång till mer än 1000 trådlösa HomeRun-zoner över hela Norden, säger Olav Stokke, vd i NextGenTel. Zonerna har etablerats av TeliaSonera, och NextGenTel kommer, med vårt redan etablerade kraftfulla nationella nätverk som bas, att medverka till att man nu även ökar täckningsområdet väsentligt, och särskilt i de stora städerna där människor färdas. Det är spännande att TeliaSonera nu tar ett fastare grepp om utvecklingen av trådlöst bredband och mobila datalösningar även i Norge, och på så sätt kraftfullt bidrar till mobilt och nomadiskt användande av bredband för alla våra kunder. I och med detta framstår TeliaSonera som en ännu mer spännande aktör och befäster också sin position som det viktigaste alternativet på den norska telekommarknaden.

- Mot en fast månadsavgift på 199:- per användare kommer NextGenTels bredbandskunder att få fri tillgång till Internet på alla HomeRun hotspots i hela Norden, säger Morten Ågnes, marknadsdirektör i NextGenTel. Detta är särskilt intressant för företagsmarknaden och för folk som är på resande fot och behöver koppla upp sig på nätet.

För ytterligare information om tjänsten och täckningsområden samt för beställningar hänvisas till www.nextgentel.no/homerun. Tjänsten kan beställas och aktiveras omedelbart för befintliga kunder. Efter aktivering använder man sig av det vanliga användarnamnet och lösenordet. Kunder utan bredbandsuppkoppling via NextGenTel kan redan nu beställa tjänsten för 399:- per användare per månad. Utanför Norden, samt på ett mindre antal zoner som drivs av parterna, gäller särskilda avgifter och fakturering per minut.

Om NextGenTel

NextGenTel är ett "nästa generationens telekommunikationsföretag". Sedan etableringen i mars 2000 har NextGenTel intagit positionen som den klart näst största bredbandsoperatören och det viktigaste alternativet till Telenor för den som ska välja bredband. Genom att bygga upp ett eget nät, med xDSL-baserad bredbandsaccess till både företag, kommuner och privata hem, har företaget kunna utveckla avancerade och nyskapande bredbandslösningar till konkurrenskraftiga priser. NextGenTel har totalt ca 200 anställda vid kontoren i Bergen (huvudkontor), Oslo, Trondheim, Stavanger och Kristiansand. NextGenTel är ett helägt dotterbolag till TeliaSonera AB, det ledande telekommunikationsföretaget i Norden och Baltikum. TeliaSonera äger också NetCom och Chess i Norge.