TeliaSonera leder branschtester för delade videotjänster

Videodelning gör det möjligt att visa en direktsänd videoupptagning under ett vanligt telefonsamtal. Tjänsten väntas bli mycket populär och kommer att användas till att utbyta allt från semesterhälsningar i realtid till andra filmklipp till videoklipp på varor och produkter. De testförsök som utförs under den första halvan av 2006 kommer att möjliggöra framgångsrik internationell lansering av videodelningstjänster över olika nätverk.

- Enkelhet och lättanvända tjänster är en del av vår strategi. Testerna av IMS och SIP är en nödvändig plattform för våra nya innovativa tjänster. Som den ledande operatören i Norden och Baltikum är vi stolta över att få vara med om att bygga framtidens kommunikation, säger Håkan Dahlström som är styrelseledamot i GSM Association och chef för nät & teknik på TeliaSonera AB.

Testerna tillämpar en teknik kallad IP Multimedia Subsystems (IMS) som stöder videodelning över både fasta och mobila nät på ett snabbt och effektivt sätt. IMS, som använder Session Initiation Protocol (SIP) för uppkoppling och hantering av förbindelser, är en nätverksarkitektur som många operatörer planerar att använda för att leverera nya tjänster – såsom chatt, push-to-talk (direktanrop), videosamtal och spel med flera användare – till mobila användare.

I GSM Associations försök har deltagit 50 nyckelaktörer som representerar mobiloperatörer, GRX-operatörer och systemleverantörer. Mer information om testerna finns på http://www.gsmworld.com/.

Ytterligare information till journalister lämnas av:
Sami Ala-Luukko, Director, Corporate R&D, TeliaSonera TeliaSonera AB, +46-(0)8-713 58 30
Timo Saxen, Head of External Communications, TeliaSonera Finland, +358 (0) 400 787 948