TeliaSonera Finland introducerar nya sampaketerade 3G-erbjudanden och en ny prismodell för mobilabonnemang

- Med sampaketering av 3G-mobiler, tjänster och abonnemang får vi en möjlighet att modernisera mobilbeståndet i Finland. Detta banar också väg för ökat användande av mer avancerade mobila tjänster då 3G-mobiler förinställda för användande av olika tjänster sänker tröskeln till att komma igång och använda de nya tjänsterna, säger Juho Lipsanen, vd för TeliaSonera Finland.

TeliaSonera Finlands nya sampaketerade Sonera-erbjudanden består av en förinställd 3G-mobil för olika tjänster tillsammans med det abonnemang som bäst passar till olika kunders behov:

• Privatkunder erbjuds ett nytt Sonera Parempi Päivä abonnemang med en månadsavgift på 9,90 euro, en samtalstaxa på 0,089 euro/minut (sms kostar 0,089 euro per medddelande) och en öppningsavgift på 0,049 euro/samtal. Avtalstiden är antingen 12 eller 24 månader. Mobiltelefonmodellerna som erbjuds är Nokia N70, Nokia 6280, Nokia 6630, Nokia 6680, Samsung Z140 och Z300 samt Sony Ericsson K600i. Kostnaden för en mobiltelefon med abonnemang varierar mellan 119 och 390 euro beroende på modell och avtalstid. Särskilda priser kommer att erbjudas till guld-och silvermedlemmar i kundlojalitetsprogrammet Sonera Etu.

• Företagskunder erbjuds Sonera funktions-och säkerhetspaket som inkluderar tjänster, förinställda mobiler och abonnemang för mobilt arbete. Företag kan nu effektivt lösa sina mobila kommunikationsbehov med dessa nya erbjudanden. Företagsanvändaren får därigenom tjänster och mobiltelefoner med alla förhandsinställningar installerade på ett enkelt och säkert sätt. Sonera har skräddarsytt tre olika paketerbjudanden anpassat efter olika företagskunders behov.

Nya 3G-tjänster
- Vi vill ge våra kunder lättanvända paketerbjudanden som också är lätta att förstå. De nya tjänster som vi också lanserar idag, mobiltv, mobilmusik och videosamtal, är alla exempel på typiska tjänster för 3G-mobiler, säger Juho Lipsanen.

Med den nya mobiltv-tjänsten kan Sonera-kunder titta på tv-program från Nelonen, nyhetssändningar från YLE, The Voice Music TV samt nyhetssändningar och program från MTV3.

Sonera-kunder kan också ringa videosamtal både i Finland och i TeliaSoneras 3G-nät i Sverige och Norge. Videosamtal kan också ringas från utlandet där roamingavtal finns. Mer roaminginformation finns på www.sonera.fi/matkapuhelin/ulkomailla.

”Musiikkilataamo”, en populär musiktjänst på finska dagstidningen Helsingin Sanomats hemsida, introduceras nu också som en tjänst för mobiltelefoner. Kostnaden för att ladda ned en låt är 1,95 euro. I detta ingår även en engångskod via sms som ger kunden möjlighet att ladda ned samma fil till en dator.

Sonera kommer att fokusera på den befintliga kundbasen och stärka kundlojaliteten med bland annat specialerbjudanden till medlemmar i kundlojalitetsprogrammet Sonera Etu.

Ny prismodell för mobilabonnemang
Prismodellen för mobilabonnemang till privatkunder förnyas också i början på april. Sonera introducerar då en öppningsavgift på 0,049 euro för vanliga mobilsamtal och ändrar minimiavgiften för korta mobilsamtal till 0,079 euro (tidigare 0,01 euro).

- Som marknadsledare känner vi ansvaret för den framtida utvecklingen av den finska telekommarknaden, därav vårt beslut att införa dessa ändringar. Våra prisvärda minutpriser kvarstår dock utan förändringar. Vi vill fokusera på våra volymkunder, därför fortsätter den nya prismodellen att vara prisvärd för de kunder som ringer långa samtal. Målet är att förbättra vår lönsamhet för att säkra den långsiktiga investeringsförmågan samt att kunna fortsätta utveckla den finska telekommarknadens ledande position i Europa. En del är kostnadseffektivitet, den andra delen är kommersiella åtgärder. Den nya mobila prismodellen är anpassad för den mogna marknaden där prissättningen måste vara värdebaserad och modellen finns redan för fasttelefoni. Våra mobila priser tillhör fortfarande de lägsta i Europa, säger Juho Lipsanen.

TeliaSonera Finland uppskattar att prisförändringarna kommer att ge en positiv effekt på företagets nettoförsäljning. Omfattningen av effekten kommer att bero på marknadens utveckling, konkurrenternas aktiviteter och kundernas reaktioner.

Den nya prismodellen för de nya Sonera Parempi Päivä-abonnemangen börjar gälla från och med den 1 april i år, och för större delen av övriga befintliga Sonera-abonnemang från och med den 1 maj i år*. Priserna för kunder med Sonera Kestoetu-avtal kommer endast att ändras efter avtalsperiodens slut.

* Den nya prismodellen gäller inte för följande Sonera-abonnemang: Easy, Control, Control Plus, Company, Company Data samt för Tele Finland-abonnemang. Basic och Multi Data-samtal samt samtal till nödnummer 112 och 0800-nummer berörs inte av ändringarna.

Inbjudan till telefonkonferens
Journalister och analytiker är välkomna att delta i en telefonkonferens med Kim Ignatius, CFO för TeliaSonera och Juho Lipsanen, vd för TeliaSonera Finland.

Tid: kl 13.00 svensk tid.
Tel nr: +44-20-7162 01 25
Kod: TeliaSonera

Försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in några minuter innan start. Telefonkonferensen hålls på engelska och kommer även att direktsändas på www.teliasonera.com. Du kan även lyssna på telefonkonferensen i efterhand t o m den 3 april i år på tel nr + 44-20-7031 40 64,
kod 699 730.