Telia erbjuder säker datalagring med automatisk back-up – först ut med bredbandstjänst för företag där säker lagring ingår

En nyligen genomförd undersökning* visar att oron bland småföretagare är stor när det gäller risken att viktig information raderas från datorn. Samma undersökning visar också att var fjärde småföretagare tar back-up på sina datorfiler högst en gång i månaden eller ännu mer sällan. Var tionde tar aldrig back-up.

– Vi vill göra det enklare för företagen att hantera sin digitala information på ett säkert och smidigt sätt, säger Bodil Prising, ansvarig för bredband på TeliaSonera Sverige. Därför inkluderar vi även en funktion för automatisk backup i den nya tjänsten.

Lagringen fungerar som en hårddisk på internet och varje anställd på företaget får möjlighet att öppna ett personligt konto med 100 megabyte lagringsutrymme utan extra kostnad. Via ett enkelt gränssnitt på www.telia.se/backup lagras till exempel filer, dokument och e-postmeddelanden skyddade mot diskkrascher, stöld, brand och virus. Lagringsutrymmet kan när som helst utökas i takt med att behoven ökar.

Det finns också möjlighet att integrera lagringsutrymmet i sin egen dator. Då blir det lättare att lagra, hämta och jobba med informationen. Det är bara att flytta filer och mappar precis som vanligt på skrivbordet.

Förutom säker lagring av dokument och filer kan tjänsten utökas och användas som företagets virtuella server eller som en samordnare för projektarbete. Med virtuell server slipper företaget investera i egna servrar samtidigt som samtliga anställda kan komma åt informationen var de än befinner sig.

Mer information om tjänsten och priser finns på: www.telia.se/backup

* Om undersökningen
Telia har i en webbundersökning frågat 1 842 småföretagare (1-9 anställda) om IT- och datasäkerhet. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder hos Telia. Fältperiod: 25-30 november 2005.