Norrlänningar gillar att jobba utanför kontoret

Undersökningen ”Telia Sommartrender 2006” genomförs för tredje året i rad. Den tydligaste trenden i år är att intresset för att jobba utanför kontoret håller i sig. Var femte person i Norrland uppger att det kommer att bli mer jobb utanför kontoret i sommar, jämfört med tidigare år.

Det absolut viktigaste skälet till att vi väljer att jobba utanför kontoret är att vi mår bra av det. Knappt fyra av tio anger det som den viktigaste orsaken. Andra viktiga förklaringar är goda erfarenheter av arbetssättet (25 %) samt att det har blivit enklare (31 %).

– Idag behöver man inte vara tekniskt kunnig för att kunna koppla upp sig även utanför kontoret. Det betyder att fler och fler har upptäckt fördelarna med att förlägga en del av arbetsveckan utanför arbetsplatsen. Det är den viktigaste förklaringen till att så många väljer att jobba utanför kontoret i sommar, säger Tomas Forsgren, platschef i Sundsvall, TeliaSonera Sverige.

Juli är inne
Undersökningen visar också att juli är norrlänningens klassiska semestermånad (43 %), tätt följt av perioden mitten av juli till mitten av augusti, då 36 procent av befolkningen i norra Sverige tar ledigt. Det som avgör valet av semesterperiod är framför allt familjens (40 %) och kollegornas semesterplaner (29 %) samt barnens sommarlov (24 %). Endast en procent säger att det är händelser som fotbolls-VM eller friidrotts-EM som avgör.

Fyra av tio personer i Norrland tar fyra veckors semester. Endast 22 procent tar långledigt, dvs fem veckors semester eller längre. Fyra procent tar ingen sommarsemester alls.

Om Telia Sommartrender 2006
Telia har i Sommartrender 2006, frågat 4 061 yrkesverksamma svenskar, varav 517 personer i Norrland, om sommarkontoret och deras sommarplanering. Hela Sverige är representerat. Respondenterna arbetar på företag som är kunder till Telia. Fältperioden var den 16 maj till den 22 maj. Rapporten finns i sin helhet på www.teliasonera.se/press.