Skåningar gillar att jobba utanför kontoret

Undersökningen som genomförs för tredje året i rad har besvarats av 4 061 personer, varav närmare 500 personer i Skåne län. Den tydligaste trenden är att intresset för att jobba utanför kontoret håller i sig. Två av tio skåningar uppger att det blir mer jobb utanför kontoret i sommar, jämfört med tidigare år.

Det absolut viktigaste skälet till att skåningarna väljer att jobba utanför kontoret är att de mår bra av det. Mer än hälften av de tillfrågade – 53 procent – anger det som den viktigaste orsaken. Andra förklaringar är att det ger ökad flexibilitet (34 %) samt att det har blivit enklare (38 %).

– Idag behöver man inte vara tekniskt kunnig för att kunna koppla upp sig även utanför kontoret. Det betyder att fler och fler har upptäckt fördelarna med att förlägga en del av arbetsveckan utanför arbetsplatsen. Det är den viktigaste förklaringen till att så många väljer att jobba utanför kontoret i sommar, säger Marie Ehrling, vd TeliaSonera Sverige.

Sprider semestern
Undersökningen visar också att skåningarna gillar att sprida ut semestern över alla sommarmånader. I juni tar 11 procent av skåningarna semester, vilket kan jämföras med endast sex procent i Västsverige och sju procent i mellersta Sverige.

Populärast i Skåne är dock att börja sin semester i mitten av juli. Då startar fyra av tio skåningar sin semester. Det som avgör valet av semesterperiod är framför allt familjens (42 %) och kollegornas semesterplaner (32 %) samt barnens sommarlov (20 %). Tre procent säger att händelser som fotbolls-VM eller friidrotts-EM avgör när man ska vara ledig.

Knappt fyra av tio skåningar (36 %) tar fyra veckors semester. Endast 17 procent tar långledigt, dvs fem veckors semester eller längre, vilket är lägre än riksgenomsnittet på 22 procent. Fyra procent av skåningarna tar ingen sommarsemester alls.

Om Telia Sommartrender 2006
Telia har i Sommartrender 2006, frågat 4 061 yrkesverksamma svenskar, varav 477 personer i Skåne, om sommarkontoret och deras sommarplanering. Hela Sverige är representerat. Respondenterna arbetar på företag som är kunder till Telia. Fältperioden var den 16 maj till den 22 maj. Rapporten finns i sin helhet på www.teliasonera.se/press.