Sommarsurfa till fast månadskostnad med Telia

I undersökningen Telia Sommartrender 2006 tillfrågades 1 539 yrkesverksamma om vilken IT-utrustning och vilka uppkopplingsmöjligheter de har i fritidshuset. Sju av tio tillfrågade svarade att de tar med sig datorn till fritidshuset och sex av tio har bärbara datorer. Ett fåtal har en dator permanent placerad i sommarstugan.

För Indra Åsander, chef för privatmarknad hos TeliaSonera Sverige, är resultatet av undersökningen ett kvitto på att den nya tjänsten Telia trådlöst bredband lanseras vid rätt tidpunkt.

– Vi tror att kunderna kommer att uppskatta möjligheten att surfa, mejla, chatta och göra sina bankärenden till en fast och överkomlig månadsavgift, säger Indra Åsander. Tidigare undersökningar visar också att detta är något man oftast gör just kvällar och helger, särskilt under sommaren.

Med Telia trådlöst bredband får kunderna ett pc-kort till bärbara datorn för internetanslutning via mobilnätet. Tjänsten kostar 89 kronor per månad om man surfar vardagar mellan kl 19.00 och 07.00 samt dygnet runt på helger. När Telia lanserar sin nya tjänst kan man köpa ett pc-kort för 695 kronor som normalt kostar 2 495 kronor.

Telia Sommartrender 2006 visar att det främst är de unga som vill kunna surfa och mejla var de vill i sommar samt att var fjärde svensk under 35 år kan komma åt företagets intranät eller server från sommarstugan. 16 procent av männen har en bärbar dator med pc-kort i sommarstugan medan motsvarande siffra för kvinnor är 6 procent.

Om undersökningen
Telia har i Sommartrender 2006, delrapporten ”Det här tar svenskarna med till sommarstugan 2006”, frågat 1 539 yrkesverksamma och fritidshusägare om vilken IT-utrustning och vilka uppkopplings-möjligheter de har i sitt fritidshus. Hela Sverige är representerat. Samtliga respondenter arbetar på företag som är kunder till Telia. Fältperioden var den 16-22 maj 2006. Statistik från undersökningen finns att hämta i pressarkivet på www.teliasonera.se

För ytterligare information om priser och avtalsvillkor, se www.telia.se