Sommartider – då jobbar svenskarna utanför kontoret

Undersökningen som genomförs för tredje året i rad har besvarats av 4 061 personer runt om i landet. Den tydligaste trenden i år är att intresset för att jobba utanför kontoret håller i sig. Var femte person uppger att det blir mer jobb utanför kontoret i sommar, jämfört med tidigare år.

Det absolut viktigaste skälet till att vi väljer att jobba utanför kontoret är att vi mår bra av det. Fyra av tio anger det som den viktigaste orsaken. Andra viktiga förklaringar är goda erfarenheter av arbetssättet (29 %) samt att det har blivit enklare (32 %).

– Idag behöver man inte vara tekniskt kunnig för att kunna koppla upp sig även utanför kontoret. Det betyder att fler och fler har upptäckt fördelarna med att förlägga en del av arbetsveckan utanför arbetsplatsen. Det är den viktigaste förklaringen till att så många väljer att jobba utanför kontoret i sommar, säger Marie Ehrling, vd TeliaSonera Sverige.

Bland dem som säger att de kommer att jobba mer utanför kontoret är ökningen störst bland dem upp till 35 år – 27 procent uppger att de ska distansjobba mer i sommar. Män jobbar mer utanför kontoret än vad kvinnorna gör – 85 procent, jämfört med 56 procent. I kvinnornas fall beror det inte på bristande vilja, däremot saknar de ofta de tekniska förutsättningarna.

Juli är återigen inne
Juli är återigen svenskens klassiska semestermånad, men det är knappt – 41 procent anger juli som semestermånad, medan 40 procent tar semester från mitten av juli till mitten av augusti. Det som avgör valet av semesterperiod är framför allt familjens (41 %) och kollegornas semesterplaner (31 %) samt barnens sommarlov (23 %). Endast en procent säger att det är händelser som fotbolls-VM eller friidrotts-EM som avgör.

Liksom 2005 tar 22 procent fem veckors semester eller mer, medan 38 procent väljer fyra veckor. Värt att notera är dock att männen är bäst på att semestra länge. Enligt undersökningen tar 23 procent av männen fem veckors ledighet eller mer, motsvarande siffra för kvinnorna är 19 procent. Endast tre procent tar ingen sommarsemester alls.

Om Telia Sommartrender 2006
Telia har i Sommartrender 2006, frågat 4 061 yrkesverksamma svenskar om sommarkontoret och deras sommarplanering. Hela Sverige är representerat. Respondenterna arbetar på företag som är kunder till Telia. Fältperioden var den 16 maj till den 22 maj. Rapporten finns i sin helhet på www.teliasonera.se/press.