Stockholmare bäst på att jobba utanför kontoret

Undersökningen som genomförs för tredje året i rad har besvarats av 4 061 personer, varav drygt 900 personer i Stockholms län. Den tydligaste trenden i år är att intresset för att jobba utanför kontoret håller i sig. Var fjärde stockholmare uppger att det blir mer jobb utanför kontoret i sommar, jämfört med tidigare år.

Det absolut viktigaste skälet till att vi väljer att jobba utanför kontoret är att vi mår bra av det. Fyra av tio anger det som den viktigaste orsaken. Andra viktiga förklaringar är goda erfarenheter av arbetssättet (32 %) samt att det har blivit enklare (33 %).

– Idag behöver man inte vara tekniskt kunnig för att kunna koppla upp sig även utanför kontoret. Det betyder att fler och fler har upptäckt fördelarna med att förlägga en del av arbetsveckan utanför arbetsplatsen. Det är den viktigaste förklaringen till att så många väljer att jobba utanför kontoret i sommar, säger Marie Ehrling, vd TeliaSonera Sverige.

Juli är återigen inne
Undersökningen visar också att juli återigen är stockholmarens klassiska semestermånad, om än knappt. Juli anges som semestermånad av 44 procent, medan 42 procent tar semester från mitten av juli till mitten av augusti. Det som avgör valet av semesterperiod är framför allt familjens (44 %) och kollegornas semesterplaner (29 %) samt barnens sommarlov (26 %). Endast en procent säger att det är händelser som fotbolls-VM eller friidrotts-EM som avgör.

Stockholmarna är bäst i landet på långa semestrar – 32 procent av stockholmarna tar fem veckors semester eller mer, vilket kan jämföras med riksgenomsnittet som är 22 procent. Drygt var tredje stockholmare nöjer sig med fyra veckors ledighet. Dessutom är det ovanligare för stockholmarna att helt strunta i sommarsemestern. I Stockholm ratar endast två procent sommarledigheten, medan riksgenomsnittet är fyra procent.

Om Telia Sommartrender 2006
Telia har i Sommartrender 2006, frågat 4 061 yrkesverksamma svenskar, varav 924 personer i Stockholms län, om sommarkontoret och deras sommarplanering. Hela Sverige är representerat. Respondenterna arbetar på företag som är kunder till Telia. Fältperioden var den 16 maj till den 22 maj. Rapporten finns i sin helhet på www.teliasonera.se/press.